AMSTERDAM - Sinds de introductie van de goedkopere PS3 Slim ziet Sony overal ter wereld hogere verkoopcijfers van haar console. Volgens Mark Howsen, de Britse sales director van Sony, overstijgt dit hun stoutste verwachtingen.

Gisteren werd bekend dat de PlayStation 3 in Engeland een verkoopstijging heeft doorgemaakt van maar liefst duizend procent. “Een nieuwe prijs en een nieuwe machine hebben bewezen dat ze als een enorme katalysator werken om mensen naar de PS3 te laten komen”, zegt Howsen.

Ook in Japan maakt de verkoop van de PlayStation 3 een flinke groei door. In de eerste drie dagen na zijn release verkocht de PS3 Slim daar namelijk 152.252 units. Dit tegenover de 1.040 PS3’s die er in de week daarvoor werden verkocht. In Europa zijn verder nog de verkoopcijfers van Frankrijk openbaar gemaakt.

Volgens de website La Tribune zijn er momenteel 37.000 units verkocht, waarvan 12.000 in het eerste weekend. Dit zijn slechts de eerste cijfers die over de verkoop van de nieuwe PS3 Slim bekend zijn gemaakt en dus is ook nog niet duidelijk wat de nieuwe console in Nederland heeft gedaan.

De games

Hoewel de cijfers natuurlijk zeer goed nieuws betekenen voor Sony zijn het toch vooral de games waar het bedrijf geld mee moet gaan verdienen. CEO Kaz Hirai liet onlangs namelijk nog weten dat ze verlies lijden op iedere PS3 Slim die er over de toonbank gaat. “Maar dat is nou eenmaal de business waar wij inzitten. Of je het nou over de PlayStation, Xbox of de Wii hebt”, aldus Hirai.