Ron Gilbert, de bedenker van Monkey Island en de ontwikkelaar achter Death Spank, heeft tijdens een presentatie op de Penny Arcade Expo hard uitgehaald naar de game-industrie. “De game-industrie is precies dat geworden… Een industrie”, aldus Gilbert.

De onafhankelijke ontwikkelaar liet weten zich vooral te ergeren aan de bedrijfsmentaliteit bij de ontwikkeling van de moderne big-budget titels. “Grote ondernemingen moeten altijd in veiligheid zijn. Dat is precies waarom ik indie-games zo leuk vind. Zij hebben namelijk de vrijheid om te falen”, vertelt Gilbert.

Daarnaast meent hij ook dat de pogingen om Hollywood-achtige cutscenes in games te verwerken nergens goed voor zijn. “Games zijn een kunstvorm die bedoeld is om te ervaren, niet om naar te kijken. Wat Hollywood nog steeds niet begrijpt is dat games kunst zijn, het is geen speelgoed.”

“De slechtste manier om een verhaal in een game te vertellen is door middel van een serie cutscenes die tussen enkele actie-scenes worden gepropt”, aldus Gilbert. Het zijn in de ogen van de game-designer vooral MMO-games als World of Warcraft en EVE Online die een fractie tonen van de potentie die verhalen in videogames hebben.

Vijf games

De Monkey Island-serie zag in 1990 het levenslicht en er zijn sindsdien vijf games binnen de franchise van LucasArts verschenen. De eerste game kwam voort uit een samenwerking van Ron Gilbert, Tim Schaffer en Dave Grossman. Deze werd door zeven mensen gemaakt voor 135.000 dollar. Gilbert werkte enkel aan de eerste twee games voordat hij bij LucasArts vertrok.