Dat Square Enix een goudader heeft geraakt in de mijn van de actie-RPG’s met Kingdom Hearts wordt wederom duidelijk in Dissidia: Final Fantasy. Door zich meer te richten op de gevechten komen de epische elementen die wij al in Kingdom Hearts zagen tot leven in een gevecht tussen het licht en de duisternis, Cosmos en Chaos, goed en slecht.

Square Enix besloot haar twintigste verjaardag te vieren met stijl. Dit is Dissidia: Final Fantasy geworden voor de PSP. In Japan kwam de game dan ook uit op de releasedag van de allereerste titel uit de serie (12 december). De insteek die Square Enix hiervoor heeft gekozen, is enerzijds een heel leuk vechtspel met RPG-elementen. Anderzijds mag Dissidia: Final Fantasy ook gezien worden als een digitaal museum voor Final Fantasy.

Harmonie en tweestrijd

Het eeuwig durende gevecht tussen het licht en het donker komt tot een einde in Dissidia: Final Fantasy. De helden van het licht moeten strijden voor hun voortbestaan, terwijl de slechteriken het universum in duisternis willen hullen. Het ziet er echter niet goed uit voor Cloud, Zidane, Tidus en de andere. Cosmos, de godin van de Harmonie, is stervende en Chaos, de god van de Tweestrijd, lijkt aan de winnende hand. Kunnen de helden van het licht Cosmos redden, of zullen zij in het duister verdwijnen door het toedoen van hun aartsvijand?

Ja, je leest het goed: Dissidia: Final Fantasy is een vechtspel met een goed verhaal. Dat laatste ligt ook wel in de lijn van verwachtingen bij Square Enix. Maar een vechtspel? Hoewel Square Enix bij zowel Kingdom Hearts als Final Fantasy VII: Crisis Core heeft bewezen ook actie-RPG’s te kunnen maken, is een game die alleen om de gevechten draait toch echt andere koek. Want eerlijk is eerlijk, de Final Fantasy-serie staat niet bekend om de flitsende actie.

Tevreden fans

Toch brengt Square Enix het er niet karig vanaf. In Dissidia: Final Fantasy weten ze goede elementen van de actie-RPG samen te brengen tot een episch vechtspel. Dit komt eigenlijk door twee dingen. De eerste is het behoud van het levelen. Des te verder je in het spel komt, des te geweldiger de acties die het personages kan uitvoeren. Daarnaast haalt de game grafisch alles uit de PSP. De gevechten doen ook niet veel onder voor de cutscenes.

Wat de gevechten echter echt een episch gevoel geeft, is de wisseling van tempo in de cameravoering. Snelle actie komt goed in beeld, maar als Cloud zijn zwaard zwaait, vertraagt de actie even om vervolgens in volle vaart Sephiroth naar de andere kant van het veld te slaan. Dit wordt natuurlijk ondersteund door de soundtrack uit het desbetreffende Final Fantasy-deel. Om op deze manier nogmaals als Cloud Sephiroth te verslaan, zo houd je de fans wel tevreden.

Timing

Het is natuurlijk allemaal erg leuk dat de favoriete personages en gevechten uit de serie de revue passeren. De hamvraag is echter: is deze game ook leuk als je niets van Final Fantasy weet? Ja en nee. Het verhaal slaat helemaal nergens op als je niet bekend bent met de serie en wat dat betreft is dit een echte fangame.

Als we gaan kijken naar de gameplay an sich kan deze titel wel op zichzelf staan. De besturing is simpel: twee aanvallen, springen en speciale acties. Met combinaties kan de speler echter de meest fantastische moves uitvoeren die ook nog eens prachtig in beeld worden gebracht. Binnen de vechtspellen kan deze titel het beste vergeleken worden met de Dragon Ball Z-serie, aangezien je heel veel in de lucht zult vechten.

Bravery

Gelukkig volstaat het bekende button bashing hier niet bij. Tijdens het gevecht heeft de speler met verschillende elementen rekening te houden. De sterkte van je aanval en verdediging is bijvoorbeeld afhankelijk van je bravery. Hoe moediger jij bent, hoe meer schade je kan toebrengen om de hit points van de tegenstander te verminderen. De bravery van de tegenstander kun je naar beneden brengen door deze aan te vallen. Je wil dus zo snel mogelijk de bravery naar beneden halen en dan de hit points aanvallen.

Dan volgt het moeilijke gedeelte van de game. De tegenstander kan jouw serie aanvallen breken door een goed getimede tegenaanval. Niet alleen de juiste aanval zal de overwinning bepalen, maar ook de juiste timing en afstand zijn hier essentieel. Zonder na te denken wordt je hard ingemaakt en dat onderscheidt de betere vechtspellen en actie-RPG’s van de rest.

Een minpuntje is wel dat de bediening niet geheel vlekkeloos is. Er zijn veel verschillende knoppencombinaties mogelijk en dan kan het voorkomen dat je vingers op de PSP in de knoop raken. Helaas zijn deze combinaties niet echt intuïtief. Dit leidt er toe dat de speler niet altijd helemaal op zal gaan in de gevechten, omdat de fysieke besturing niet meewerkt.

Dissidia: Final Fantasy is een game die vooral is gemaakt voor de fans van de populaire franchise van Square Enix. Dit keer wordt niet alleen het verhaal van Final Fantasy VII uitgediept, de hele serie komt aan het licht in deze solide vecht-RPG. Grafisch haalt de game het onderste uit de kan van de PSP. Daarbij ga je met button bashing deze game op casual niet eens uitspelen en het vechtsysteem heeft dan ook de nodige diepgang. Als je voor het verhaal gaat, dan moet je wel liefhebber zijn van de Final Fantasy-serie. De gameplay staat echter op zichzelf en is dus ook voor gamers interessant die niet bekend zijn met de RPG-serie. (81%)

Platforms: PSP | Release: 04/09/2009