AMSTERDAM - Eerder werden we al weggeblazen door de singleplayer-missie die we te zien kregen tijdens de E3, nu kregen we de splinternieuwe co-op mode van Call of Duty: Modern Warfare 2 voorgeschoteld.

Ook nu werden we weer weggeblazen.

Een beetje Call of Duty-speler kent de allerlaatste missie uit Call of Duty: Modern Warfare nog wel. Je moest binnen een idioot korte tijd door een vliegtuig heenstormen om enkele gegijzelden te bevrijden en daarna het vliegtuig uit springen.

Vreemd genoeg hoorde je daarna bij de Mile High club, hoewel je helemaal niets had gedaan met een vrouw.

Niet dat het wat kon boeien. Voor deze missie had je al je skills die je had opgebouwd in de game nodig. Dat maakte deze laatste missie voor ons dan ook zo verslavend dat we deze zo vaak gespeeld hebben om het ook te halen.

Mile High club

Infinity Ward wist blijkbaar dat deze laatste missie erg in de smaak viel bij de spelers van de game en daarom vonden ze dat je het met meerdere mensen tegelijk moest kunnen spelen. Daaruit kwam de Spec Ops-mode die we in Call of Duty: Modern Warfare 2 tegen zullen komen.

Deze mode bestaat eigenlijk uit alleen maar ‘Mile High club’-missies, maar die kun je nu dan met twee mensen tegelijk spelen.

Geen co-op in de story-mode dus, maar een compleet eigen mode om dat goed te maken. Daarbij komt nog dat het niet gaat samenwerken met de multiplayer, want dat staat ook weer los van de rest. Geen XP en geen wapens die je kunt unlocken in deze mode dus.

Niet erg

Maar dat is helemaal niet erg, want in het level dat wij te zien kregen (dat level heet overigens ‘Breach and Clear’) moest de speler door een muur breken om de vijand te verrassen. Voordat dat het geval was, kon de speler een wapen kiezen.

Er stond een ruime keuze aan shotguns, machineguns en ander kogelspuwend wapentuig klaar om uit te kiezen. Na een keuze voor een vrij standaard sub-machinegun werd de bom geplaatst. Enkele seconden later klonk de knal en dook de speler de gigantische stofwolk in om aan de andere kant begroet te worden door een regen aan kogels.

Het eerste wat gedaan werd, was het zoeken naar cover. Achter een muurtje even snel de situatie inschatten en gelijk weer het gevecht in duiken. Links een headshot, rechts een granaat, ontwijken, snipers van boven, volgende muurtje. Weer even inschatten, wat granaten gooien naar de snipers die op de balkons links- en rechtsboven ons stonden om ze uit te schakelen. Daarna weer terug schieten, want de tegenstanders hielden niet op met druk zetten.

Riot shield

Drie stappen het gevecht in kwam er een vijand met een riot shield op ons af. Precies wat je niet kunt gebruiken op dat moment, omdat er geen kogel door dat schild heen komt. Een kleine flanking-manoeuvre was nodig, maar loste wel dit probleem op en gaf ons gelijk de mogelijkheid om het schild over te nemen. Met dat schild in je handen kun je misschien niet schieten, maar deze bleek voor ons van onschatbare waarde, want we hadden net een stap om de hoek gezet of er stond een shotgun op ons gericht.

Normaal gesproken geen mooi uitzicht, maar nu viel het wel mee. Het schot werd volledig opgevangen door het schild dat duidelijk moeite had met de impact. De hagel richtte flinke schade aan, maar niet genoeg om het schild onbruikbaar te maken. Het volgende was dan ook een klap in het gezicht van de shotgun-dragende tegenstander die het daarmee voor gezien hield.

Op de korrel

De binnengedrongen ruimte bestond uit twee delen, die gescheiden werden door een niet al te grote doorgang. Deze werd vanaf de andere kant ook nog eens goed op de korrel gehouden door snipers en wat ander tuig. Daar bleek het schild weer erg handig te zijn.

Eerst gingen er wat granaten naar binnen en daarna volgde de speler met schild in de aanslag. De tocht door de smalle doorgang bleek dus vrij makkelijk. Nu moet je niet denken dat dit alles rustig gebeurde, want de tegenstand bleef de druk nog steeds opvoeren. Het schild werd regelmatig afgewisseld met een vuurwapen om de opmars wat tegenstand te bieden.

Bloedspetters

In het andere gedeelte van de kamer was het zaak om met de sub-machinegun even flink huis te houden. Hierbij liep de speler wel enige verwondingen op die werden aangeduid als bloedspetters in het gezichtsveld, maar dat weerhield ons niet van de overwinning.

Wat lege magazijnen en heel wat dode lichamen op de grond later was de ravage niet te overzien en was de overwinning voor ons. Dit alles gebeurde in minder dan drie minuten (2:46) en dan moet je er nog van uitgaan dat we op sommige punten nog even snel werden voorzien van wat extra informatie.

Infinity Ward maakt volgens ons een hele goede keuze om de co-op mode, of beter gezegd Spec-Ops mode, apart te houden van de story-mode. Deze missies zijn erg snel, erg vet en heel erg heftig. Overigens hoef je het niet met twee man te spelen, je kunt het ook gewoon alleen doen. We gokken ook dat dit weer alles van je gaat vergen op het gebied van skills en dat is altijd goed. Wij kunnen in ieder geval niet wachten om deze levels zo snel mogelijk uit te spelen.

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: 10/11/2009