Na het succes van Tekken maakt ook Soul Calibur de overstap naar het kleine scherm van de PSP. Kan de spelserie overtuigen op de handheld van Sony? Je leest het in de review.

Zelfs de meest doorgewinterde PSP-fan kan niet ontkennen dat 2009 geen geweldig jaar is voor de PSP. Er zijn weinig topgames verschenen. Sony is inmiddels druk bezig om daar een einde aan te maken. Voor het zover is, komt Namco Bandai uit met Soul Calibur: Broken Destiny. De Japanse uitgever is erg succesvol geweest op de PSP, onder andere met Tekken: Dark Resurrection, en probeert nu de magie van Soul Calibur over te brengen op de PlayStation Portable.

Wie denkt dat Soul Calibur: Broken Destiny een light-versie is van Soul Calibur IV op de PS3 en de Xbox 360 komt bedrogen uit. Qua spelmodi en beschikbare personages weet de game zelfs de grote broer op een aantal vlakken te overtreffen. Met 28 vechtersbazen zijn er meer dan genoeg personages om mee te spelen. Bijna iedereen die een rol van betekenis heeft gespeeld in de spelreeks is terug te vinden. Er zijn twee nieuwe deelnemers: Dampierre, bewapend met een indrukwekkend zwaard en misschien nog wel een grotere snor en Kratos, de brute Spartaan uit God of War.

God of War

Als fan van zowel de God of War- als de Soul Calibur-reeks zijn wij daar erg blij mee. Het is echter meer dan een gimmick. Zo is Kratos een volwaardig personage met leuke (en herkenbare) moves. Kratos is daarmee een veel betere en passendere aanvulling dan de Star Wars-personages in het vierde deel in de Soul Calibur-serie.

Het is uiteraard ook nog steeds mogelijk om een eigen vechtersbaas te bouwen. Dit is een leuke optie en doet niet onder voor de mogelijkheden die je als speler hebt in Soul Calibur IV, maar de basis blijft toch altijd de vechtstijl van een authentiek personage. Overigens zal je heel wat uurtjes bezig zijn om alle items, waarmee je jouw eigen personage kunt uitrusten, vrij te spelen.

Qua spelmodi heb je als gamer weinig te klagen. De singleplayer-ervaring draait vooral om The Gauntlet, waarbij elk hoofdstuk bestaat uit een aantal gevechten. De eerste confrontaties dienen als tutorial, later volgen de echte gevechten. Wie nog verder wilt oefenen, kan aan de slag met Training, waarin je alles precies naar keuze in kan stellen. Overigens is de Gauntlet-optie behoorlijk uitgebreid. Liefhebbers van snelle actie (die reizen met de trein bijvoorbeeld) kunnen dan ook beter kiezen voor Quick Match, terwijl experts hun vaardigheid kunnen bewijzen in Trials.

Goede controls

Een game als Soul Calibur: Broken Destiny valt of staat natuurlijk bij een goede besturing. Wij moeten zeggen dat wij onze twijfels hadden, maar die bleken compleet ongegrond. Zonder problemen wisten wij de nodige combo’s en special moves uit de verschillende personages te toveren. De gameplay is heel toegankelijk en als je al eerder een Soul Calibur-game gespeeld hebt, dan heb je de game helemaal snel door.

Er zijn echter genoeg nieuwe trucjes te ontdekken. Een aantal personages is uitgerust met nieuwe moves, om zo een nog betere balans te creëren. Dat wil niet zeggen dat Soul Calibur: Broken Destiny makkelijk is. De computergestuurde tegenstanders zijn zeker waardige opponenten. Je zal soms echt je best moeten doen om te winnen en wij hebben al heel wat spannende gevechten geleverd.

Spettert van het scherm

Die zien er overigens (ook op een PSP-scherm) erg goed uit. Natuurlijk heeft de handheld niet de grafische kracht van een Xbox 360 of een PS3, maar voor PSP-begrippen zijn de graphics gewoon echt top. De nadruk ligt uiteraard op de personages, maar ook de omgevingen bevatten veel detail.

Helaas heeft Soul Calibur: Broken Destiny wel één belangrijk nadeel en dat is de multiplayer. Natuurlijk kan je deze editie van Soul Calibur tegen elkaar spelen. Dat kan echter alleen via lokale WiFi en dus niet via internet. Je vrienden zullen dus met je PSP en een exemplaar van de game langs moeten komen. Heel gezellig, maar de meeste gamers zullen daardoor toch vooral tegen de computer knokken.

Met Soul Calibur: Broken Destiny is Namco Bandai er prima in geslaagd om de spelreeks over te zetten naar de handheld. Met een goede besturing, een leuk scala aan personages en meer dan genoeg spelmodi om uren mee bezig te zijn, maakt de fighter veel indruk. Combineer dit met de nodige grafische pracht en je hebt bijna alles wat je in een handheld-versie van Soul Calibur mag wensen. Het blijft echter jammer dat er gekozen is voor alleen een lokale multiplayer. (87%)

Platforms: PSP | Release: 04/09/2009