HAARLEM - Vertical Slice heeft onlangs een methode ontwikkeld waarmee het bedrijf al een jaar voor de release reviewscores van games kan voorspellen. Ontwikkelaars kunnen zo ingrijpen als games een lage score dreigen te krijgen.

Dit beweert althans de director van het project, Graham McAllister, die hier samen met de universiteit van Sussex aan gewerkt heeft.

Door de nieuwe techniek kunnen ontwikkelaars volgens hem de kwaliteit van hun game tijdig verhogen en hierdoor eerder de 'magische grens' van een 80procent-score halen.

McAllister stelt dat Vertical Slice lang voor een game in de winkels ligt al kan vertellen of de game een lage waardering (1 tot 4), een gemiddelde waardering (5 tot 7) of een hoge waardering (8 tot 10) zal krijgen.

"En natuurlijk zullen we in de loop van tijd nog nauwkeuriger worden." McAllister voegt daar aan toe dat het hem wel onmogelijk lijkt om specifieke cijfers te voorspellen.

Proefkonijnen

Het bedrijf maakt gebruik van meerdere wetenschappelijke testen, zoals gedragsonderzoek. Op basis van  hersenactiviteit en de associaties van testsubjecten wordt de toekomstige score van een game berekend.

McAllister erkent dat sommigen dit niet zullen geloven, maar hij is ervan overtuigd dat het werkt. "Na dertig seconden kunnen we al deels voorspellen of een game slecht of goed gaat zijn."

Vertical Slice besteedt daarom wel erg veel aandacht aan het uitkiezen van hun proefkonijnen. "Vier of vijf jaar geleden maakte mensen games voor gamers: geeks maakten games voor andere geeks. Nu maken mensen games voor iedereen. Het probleem is dat ontwikkelaars niet iedereen begrijpen."

Black Rock

Vertical Slice hoopt ontwikkelaars te beïnvloeden en te zorgen dat ze een "bloody good game" afleveren. Black Rock Studio, ontwikkelaar van Pure en Split/Second, gaat al langer in zee met het bedrijf.

De developer zegt dat de reviewscores van Pure met vijf tot tien procent zijn verhoogd door een eerdere samenwerking met Vertical Slice. Black Rock wil daarom ook in de toekomst graag gebruik maken van de nieuwe diensten van het bedrijf.

Een score van "tachtig procent is gewoon zo belangrijk tegenwoordig. Dat is de magische grens." McAllister belooft dat reviewers hierdoor overigens niet werkeloos worden: "Wat wij hopen is dat zij betere games mogen reviewen."