AMSTERDAM - Shuhei Yoshida, president of worldwide studios bij Sony Computer Entertainment, geeft toe dat zijn bedrijf te laat was met het aanbieden van een ‘platform-waardige’ online-ondersteuning op de PlayStation 3.

“We hebben in het verleden ooit de beslissing genomen dat we niet de naam van de centrale netwerken aan iedere spel-ervaring zouden koppelen, dus uitgevers kwamen toen maar met hun eigen naam”, zegt Yoshida.

“Dat was in het begin natuurlijk prima, maar naarmate meer en meer games online-functies kregen werd het duidelijk dat je hier één enkele naam voor nodig had.”

Xbox Live

“En Microsoft nam die stap in de afgelopen generatie al. Misschien is dat ook wel de reden dat mensen verschil zien als ze Xbox Live met het PlayStation Network vergelijken”, aldus Yoshida.

Toch meent de president dat het bedrijf veel progressie boekt met onder meer de release van Firmware 3.0 en het steeds groter worden van de PlayStation Store.

Microsoft wist onlangs aan te kondigen dat ze later dit jaar een Facebook en een Twitter-applicatie aan Xbox Live zullen toevoegen, en ook Yoshida zegt het belang van dergelijke sociale netwerken in te zien.

“Sony zou zich echt moeten concentreren op het aanvullen en verbeteren van opties binnen het PSN”, zegt hij. “Ongeveer 300 miljoen mensen hebben al een account op Facebook. Waarom zouden we dat negeren?”

Firmware 3.0

Begin deze week kwam Sony met Firmware 3.0 naar de PlayStation 3. Hierdoor werden er onder meer dynamische thema’s mogelijk, zijn er snelkoppelingen te vinden naar de PS Store en staat er in het scherm nu een statusbalk met daarin het aantal nieuwe berichten en de vrienden die online zijn.