AMSTERDAM - Blubber, zand, asfalt, stenen en gras, het is allemaal al onder je Subaru Impreza WRX STI N12 vandaan gevlogen als je nog maar vijf minuten bezig bent geweest met Colin McRae: DiRT 2.

Toen Codemasters met Colin McRae: DiRT op de proppen kwam, waren veel gamers erg optimistisch over deze racegame, maar er waren wel degelijk kritieken. Volgens velen was het racen prima in elkaar gezet, maar miste de game de ervaring van het zijn van een echte rallyrijder.

Dat is dan ook gelijk een van de belangrijkste punten die is aangepakt in DiRT 2. We krijgen nu een complete ervaring voorgeschoteld. Als professionele driver leef je vanuit een camper en je zult telkens van festival naar festival overgevlogen worden met auto en al.

Camper

Zo kom je nog eens ergens, want locaties als Engeland, Maleisië, Japan en Noord-Amerika zijn heel normaal in Colin McRae: DiRT 2. Natuurlijk zijn de races overal anders. De ervaring in je camper is helaas overal hetzelfde en kan na enige tijd een beetje frustrerend worden.

Het heen en weer geloop tussen de kaart met events die binnen ligt en de keuze van de geselecteerde auto en de auto's die op twee verschillende plaatsen buiten staan, zijn van die stappen die irritant worden als je snel aan het racen wilt. Dat nemen we echter graag voor lief, want de races die je kunt doen zijn echt heel vet.

Fenomenaal

Vooral het rally racen zelf was voor ons toch het hoogtepunt. Het met hoge snelheden door bossen, over zandvlaktes en door bergen heen knallen, blijft echt fenomenaal. Het snelheidsgevoel is geweldig en als de bijrijder ineens heel veel aanwijzingen begint te geven over het aankomende stuk track, dan krijg je bijna een overload aan informatie.

Als je dan dat bepaalde stuk toch als snelste weet te overbruggen, dan geeft dan een erg goed gevoel. Wij vinden het altijd erg goed als een game je kan aanzetten om het uiterste van jezelf te vergen en als je dan telkens weer bij een track terug komt omdat je daar de beste tijd moet en zal neerzetten, dan is dat volgens ons gelukt.

Daarnaast heb je in Colin McRae: DiRT 2 veel meer te doen dan alleen maar een rally hier en daar. Met honderd races verwacht je natuurlijk ook wel wat verschil qua races. Maar niet alleen in races zitten verschillen, ook de auto’s kennen de nodige variatie.

Asociaal

Iedereen kent Baja wel en daar rijdt je over het algemeen niet zo vaak met Subaru’s en Mitsubishi’s, maar meer met omgebouwde pick-up trucks en speciaal gemaakte buggy’s. Dat moet je natuurlijk wel tof vinden. Het gaat allemaal wat langzamer, maar wel een stuk ruwer. Meer geschikt voor de asociale rijders onder ons dus.

Nog asocialer is de Rally Cross. Hierbij neem je het op tegen zeven andere racers op een kleine track voor een bepaald aantal rondjes. Dit is een spektakel op zich, want er gaat geen bocht voorbij waarbij je niet geramd wordt door een tegenstander of waarbij jij een tegenstander ramt.

Geweldig vermaak, maar pas op. Als je auto namelijk te veel schade oploopt, dan ga je dat merken. Hij stuurt slechter, trekt naar rechts of is motorisch gewoon niet zo sterk meer. Een voordeel is dat je na een crash de tijd weer even kunt terugspoelen zodat je het daarna gewoon kunt vermijden. Het aantal van deze terugspoelmomenten is overigens afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je speelt.

Geen bijrijder

Ook kun je jouw rallybak uitrusten met een trailblazer kit. Dit is in grote lijnen een gewoon rallyparcours. Je moet ook weer zo snel mogelijk van punt A naar B komen, maar deze keer hoeft dat niet via een vastgestelde route. Je kunt wat andere afslagen nemen, wat meer afsnijden, maar aan de andere kant betekent dat ook dat je kunt omrijden. Iets wat makkelijk voor kan komen, omdat je geen bijrijder hebt die je vertelt wat voor bocht er nu aan gaat komen en welke route je het beste kunt aanhouden.

Het mooiste aan dat laatste race-element is misschien wel dat je langer en beter kunt genieten van de omgeving. De game ziet er grafisch heel goed uit. Je racet in de hele game door prachtige omgevingen die dankzij de diversheid qua landen ook nog eens allemaal erg verschillend ogen. In Londen zul je racen in een industriële omgeving en in Marokko zul je meer woestijnen zien. Logisch natuurlijk, maar wel fijn. Altijd dezelfde steden en wegen zien, gaat op den duur ook vervelen.

Level-systeem

Ook de wagens zien er erg sterk uit. Je kunt ze helaas niet pimpen, maar wel voorzien van andere stickers en je kunt wat dingen aan je binnenspiegel hangen en wat op je dashboard zetten als je dat nodig vindt. Dit unlock je dan weer met behulp van het level-systeem dat in de game zit. Met de ervaring die je verdient, stijg je in level en per level unlock je nieuwe levels, maak je nieuwe vrienden en verdien je geld. Het hoogtepunt is toch wel het unlocken van de X-Games, het evenement voor de extreme sporten.

Daarnaast kun je jouw wagen afstellen voor elke race. Iets wat nogal veel verschil kan maken in de uitkomst van de race. Wij waren bijvoorbeeld op zoek naar een goede afstelling voor een race in de jungle van Maleisië en tijdens deze zoektocht kwamen de eindtijden op een maximaal verschil van 7 seconden. Dat was meer dan het verschil tussen de eerste en de laatste plaats.

Colin McRae: DiRT 2 geeft ons de mogelijkheid om rally weer mee te maken zoals we dat graag zien: vies en snel. De honderd races zijn veelzijdig, evenals de auto’s waarmee je kunt rondrijden. Je moet wel van al deze type wagens houden. Hou je er namelijk niet van om met pick-up trucks te racen, dan kun je dat gedeelte van de game schrappen. Gelukkig blijft er zelfs dan nog veel over om jou en je vrienden in de multiplayer bezig te houden. Het is simpelweg de beste rallygame die je rond deze periode kunt kopen. (89%)

Platforms: PS3, Xbox 360, pc, Wii, DS, PSP | Release: 11/09/2009, december 2009 (pc)