David Jefferies, technical director bij ontwikkelaar Black Rock heeft laten weten dat Microsoft niet langer van studio’s eist dat alle games op een resolutie van 720p kunnen draaien.

“Nu zijn we helemaal vrij om zelf afwegingen te maken tussen de resolutie en de beeldkwaliteit zoals wij die zien”, zegt Jefferies. Volgens hem heeft Microsoft deze beslissing genomen omdat producenten als Sony en Samsung hun 720p tv’s standaard voorzien van een 1366x768 resolutie, in plaats van 1280x720. Hierdoor wordt het beeld dus altijd opgerekt door de tv-hardware.

Dit gaat geheel buiten het werkterrein van de ontwikkelaars om en maken de vele energie die het kost om 720p te ondersteunen volgens Jefferies eigenlijk tevergeefs. Nu is het voor Black Rock mogelijk om extra anti-aliasing en grafische snufjes in de game te verwerken omdat de resolutie best iets lagen mag zijn.

Kleiner probleem

Jefferies bedankt hiervoor Halo 3, welke naar zijn mening de bal aan het rollen heeft gebracht. Deze game – die door Microsoft zelf werd uitgegeven – draaide namelijk op een resolutie van 1152x640. Naarmate steeds meer tv’s echter standaard over 1080p (full HD) beschikken zal dit volgens Jefferies een steeds kleiner probleem worden.

Vorige week werd duidelijk dat Microsoft voor hun aankomende Halo 3: ODST wederom genoegen zullen nemen met een maximale resolutie van 640p. Volgens Brian Jarrard van Bungie kan de ontwikkelaar op deze manier voor een constante frame rate zorgen, zoals ze dat ook in Halo 3 hebben gedaan.

Ontwikkelaar Black Rock was eerder verantwoordelijk voor de racegame Pure en werkt momenteel aan de Burnout-achtige titel Split/Second. Deze verschijnt volgend jaar voor de Xbox 360, PlayStation 3 en pc. Op welke resolutie deze game precies zal draaien is nog onduidelijk.