Uncharted: Drake’s Fortune was voor veel PS3-gamers een juweeltje. Ontwikkelaar Naughty Dog geeft echter aan dat die game nog niet eens een derde van de kracht van de PS3 benutte, terwijl het vervolg nagenoeg alles uit de console van Sony zou persen.

Nu kun je dat soort uitspraken met een flinke korrel zout nemen, zeker als je bedenkt dat de ontwikkelaar ook al heeft aangegeven dat Uncharted 2: Among Thieves nooit op een Xbox 360 zou kunnen draaien. Bij exclusives is het altijd maar de vraag of dit niet flink aangedikt is.

Waar of niet, we hoeven ons in ieder geval niet meer af te vragen of Uncharted 2: Among Thieves het eerste deel zal overtreffen. Tijdens onze speelsessie werd namelijk al snel duidelijk dat Naughty Dog het concept trouw is gebleven, maar dit wel op een positieve manier heeft bijgeschaafd.

Bij Uncharted: Drake’s Fortune had je nog vaak het gevoel dat je een simpele kruising aan het spelen was tussen Tomb Raider en Gears of War, terwijl het tweede deel een authentieker gevoel uitstraalt.

Subtiele mix

Dat lijkt vooral te liggen aan de meer subtiele mix van de typerende gameplay-elementen die we ook in het eerste deel zagen. In dat deel werden de adventure/platform-delen nogal cru afgewisseld met de genoemde shooter-delen. In Uncharted 2: Among Thieves heeft Naughty Dog deze elementen beter met elkaar verweven, wat een spannendere gameplay oplevert.

Zo bezochten wij tijdens onze speelsessie een kleurrijk stadje. Nadat wij achtervolgd werden door een grote bepantserde wagen door een nauw straatje, wisten we ons te verschuilen achter een muurtje nadat we even flink uit hadden geblazen na de bijna doodervaring.

Hierna konden we met een lullig pistooltje in de hand een poging ondernemen om het stadje schoon te vegen. Nadat we de eerste drie tegenstanders hadden omgelegd, moesten we al snel de hoogte in om via daken, lantaarnpalen en uithangborden verder te komen.

Stealth

Direct werd duidelijk dat je het cover-systeem nu werkelijk overal kan gebruiken. Zo kun je hangend aan een uithangbord een nietsvermoedende tegenstander belagen of simpelweg wachten tot hij doorgelopen is. Als je ervoor zorgt dat je niet gezien wordt, dan kun je contextgevoelige stealth-kills uitvoeren om zo zonder kleerscheuren een aantal tegenstanders uit te schakelen.

In bepaalde situaties lijk je een directe confrontatie echter niet uit de weg te kunnen gaan. Het shooter-element zat in het eerste deel al behoorlijk goed in elkaar en het hoofdpersonage Nathan blijkt nieuwe trucjes te hebben geleerd. Zo kan hij bijvoorbeeld een tafel omtrappen om er achter te schuilen en kan hij de bekende metalen schilden die worden gebruikt om relschoppers te bestrijden, van tegenstanders afpakken.

Spanning en humor

Daardoor komt er een stukje meer tactiek kijken bij de gevechten, maar nog steeds staat de actie centraal. Als de kogels van Nathan op zijn, dan kan hij altijd nog zijn blote vuisten gebruiken, waardoor hij in elke situatie zijn mannetje kan staan.

Tijdens onze speelsessie liepen de verschillende gameplay-elementen heel natuurlijk in elkaar over. Naughty Dog heeft dan ook knap werk geleverd door de verschillende gameplay-elementen met elkaar te combineren, zonder dat dit geforceerd aanvoelt.

Uncharted: Among Thieves maakte veel indruk vanwege het sterk uitgewerkte verhaal. Niet zozeer vanwege de diepe dialogen of de onverwachtse plotwendingen, maar meer vanwege de spanning en de humor die de game verrijkte. Beide elementen komen we ook tegen in het tweede deel.

Nathan weet elke situatie weer te voorzien van flauwe oneliners en hij heeft ook een nieuwe vrouwelijke sidekick bij zich, Chloe Frazer. Daarbij zien we en Elena en Sully uit het eerste deel terug en je mag verwachten dat de scènes die met de verschillende personages zijn gecreëerd weer van hoge kwaliteit zullen zijn. De beelden die wij tot nu toe zagen, zouden dan ook niet misstaan in een Hollywoord-productie.

Grafisch hoogstaand

Ook op grafisch gebied maakt Uncharted 2: Among Thieves bijzonder veel indruk. Nu was het eerste deel al één van de beter ogende PS3-titels, maar het tweede deel gooit daar nog een flinke schep bovenop. Zo is bijvoorbeeld het uitzicht over een stad als je een hoog punt hebt bereikt werkelijk fenomenaal en blijken de omgevingen rijk aan details.

Denk daarbij aan subtiele details als opvliegende vogels en wapperende vlaggetjes, maar ook aan realistisch instortende gedeeltes van gebouwen en natuurlijk de nodige explosies.

Ook heeft Naughty Dog meer variatie aangebracht in de verschillende gebieden. Zo waren we tijdens onze speelsessie aanwezig in een schattig stadje, maar hebben we inmiddels ook jungle-en sneeuwgebieden langs zien komen.

Multiplayer

Als je één kritiekpunt kan aanwijzen bij het eerste deel, dan was het wel de speelduur. Daar heeft Naughty Dog een stokje voor gestoken door een multiplayer toe te voegen aan Uncharted 2: Among Thieves. De game zal zowel een online co-op tot drie spelers kennen, maar ook multiplayer modes waarin je het online tegen andere spelers mag opnemen.

Tot nu toe heeft de ontwikkelaar twee competitieve multiplayer modes aangekondigd, te weten Death Match en Plunder. De eerste spreekt voor zich en de tweede blijkt een variant op Capture The Flag. Je moet in deze mode namelijk een schat die zich op de map bevindt te pakken zien te krijgen en deze terugbrengen naar je basis.

Je zult echter een stuk minder snel lopen als je de schat in jouw bezig hebt, waardoor je een makkelijker doelwit bent. Hoewel de aangekondigde modes niet bepaald origineel zijn, lijkt de actie van de game zich prima te lenen voor heftige online potjes.

De multiplayer is dan ook een zeer welkome toevoeging die de speelduur flink zal oprekken, mits dit opgepakt gaat worden door een grote groep gamers.

Of het nou grootpraat is of niet dat Uncharted 2: Among Thieves nagenoeg de volledige kracht van de PS3 benut, de actietitel maakt nu al een overweldigende indruk. Grafisch overtreft de game het eerste deel – dat er ook al bijzonder goed uitzag – en de ontwikkelaar lijkt een perfecte mix tussen de verschillende gameplay-elementen te hebben gevonden. Tel daar een potentievolle multiplayer bij op en je hebt wat ons betreft een geweldige PS3 exclusive voor dit najaar te pakken.