Square Enix laat vandaag weten dat het poorten van de DS-game Final Fantasy Crystal Chronicles: Echoes of Time naar de Wii in een handomdraai was gebeurd. Dit omdat de games vrijwel exact gelijk zijn.

“De DS-game beschikt over de originele broncode, en we hebben gewoon een systeem bedacht dat daaruit automatisch de Wii-game genereert”, vertelt director Mitsuru Kamiyama over het eenvoudige proces. Hij laat verder weten dat de Wii-versie exact dezelfde data gebruikt als de DS-game maar dat deze er alleen op een andere manier mee om gaat.

De game ziet er op de Wii wat beter uit doordat de grafische elementen van het spel volgens de director op een andere manier worden gerenderd op de console. Of dit ook betekent dat Square Enix meer van haar exclusieve DS-titels naar de Wii gaat brengen wist Kamiyama niet te vertellen.

Meer tijd

Niet iedereen is echter een voorstander van het één-op-één poorten van games naar meerdere platformen. Zo liet Harvey Elliott van Electronic Arts onlangs weten dat hij het als een te makkelijke optie ziet. “Er moet echt meer tijd genomen worden om geweldige games te bouwen voor ieder platform”, aldus de vice president..

“Er is niets erger dan een derderangs poort van een franchise, terwijl je iets had kunnen hebben dat op maat gemaakt is voor dat platform”, voegde hij er nog aan toe. Volgens Elliott kopen gamers een platform met een bepaalde reden die te maken heeft met de technologie of de besturingsmogelijkheden. Uitgevers en ontwikkelaars zouden hier beter op in kunnen spelen volgens hem.