Al lange tijd zijn draken en fantasy grote inspiratiebronnen binnen het RPG-genre. In Divinity II: Ego Draconis - het vervolg op Beyond Divinity - zijn deze elementen wederom belangrijk en bepalen ze het spelbeeld.

In Divinity II: Ego Draconis begin je als een startende Dragon Slayer. Aan jou is het de taak om op draken te jagen en de laatste Dragon Knight ter wereld te vinden en hem te vernietigen. Al vrij snel in de game neemt je lot een andere wending en ben jij geen Dragon Slayer meer, maar een Dragon Knight.

Wending

Deze wending zorgt voor de nodige diepgang in de game, want één van de eigenschappen van een Dragon Knight is dat deze kan veranderen in een draak. Als draak heb je dan ook nieuwe mogelijkheden en aanvallen tot je beschikking. Het basisprincipe van Divinity II: Ego Dragonis is standaard voor de meeste hedendaagse RPG's. Je maakt een personage aan en nadat je jouw uiterlijk hebt bepaald, wandel je de spelwereld en daarmee natuurlijk ook het verhaal binnen.

Tijdens onze speelsessie gaven we onze held dan ook een naam, bepaalden we het uiterlijk en vervolgens stapten we de wondere wereld van Rivellon binnen. Om de eerste missie te voltooien, moesten we een stad bezoeken om daar informatie in te winnen hoe we een Dragon Slayer konden worden.

Tijdens onze tocht naar de stad viel meteen op dat Rivellon er vrolijk en sfeervol uitziet. Konijntjes hoppen voor je voeten rond (voor de sadisten onder ons: ja, je kan ze schoppen), vogels tsjilpen - ook al zie je ze niet - en je hoort een middeleeuws klinkend deuntje door je speakers. De sfeer is dan ook goed neergezet in Divinity II: Ego Draconis.

Gedachten lezen

Eenmaal aangekomen in de stad bleek dat we bepaalde vaardigheden moesten leren voor we erkend zouden worden als Dragon Slayer. Deze stoere mannen en vrouwen hebben namelijk een bepaalde gloed in hun ogen die ze onderscheidt van normale mensen. Een persoon komt aan deze gloed nadat de herinneringen en vaardigheden van gevallen draken naar je geheugen worden getransporteerd. Dit zorgt er wel voor dat je jouw vaardigheden kwijt bent en dus opnieuw moet beginnen. Het level up-systeem sluit hier dan ook perfect op aan.

Een andere vaardigheid die je meekrijgt als Dragon Slayer is het lezen van de gedachten van andere personages. Dankzij deze vaardigheid kun je bijvoorbeeld goederen goedkoper krijgen en kun je tips ontvangen over hoe je verder komt in het verhaal. Daar zitten echter wel consequenties aan vast; je verliest namelijk elke keer ervaring wanneer je gedachten leest.

Nieuwe vaardigheden

De laatste keuze die we voorgeschoteld kregen, was als welke klasse we ons avontuur wilden beginnen. De standaard klassen boogschutter, zwaardvechter en magiër waren beschikbaar en wij kozen voor de tweede. Eindelijk konden we onze krachten gebruiken en gingen we op jacht naar de eerste draak. Al snel kwamen we wat goblins en bandieten tegen, die inmiddels bekend zullen zijn bij RPG-spelers. Elke keer dat we in level stegen, was het mogelijk enkele punten te verdelen waardoor onze health bijvoorbeeld steeg of we harder konden slaan. Hiernaast konden we nieuwe vaardigheiden leren, zoals het openbreken van sloten en het gebruiken van nieuwe soorten magie.

Uiteindelijk kwamen we de laatste Dragon Knight tegen en begon het spel pas echt. Wat er precies gebeurt, gaan we niet verklappen in deze preview (dat is iets waar je in de volledige versie zelf maar achter moet komen). We kunnen al wel vertellen dat we ook even als draak hebben kunnen spelen. Ook dit ging behoorlijk soepel en uiteindelijk is het de bedoeling dat je op deze manier grote stukken land kunt doorkruisen. Alle laadtijden gaan in deze previewversie vlot en dat is absoluut een goed teken. Wij speelden de game op de hoogste settings. Jammer genoeg was er wel redelijk wat pop-up merkbaar in de omgeving, maar aangezien de game nog niet af is, zou dit in de uiteindelijke versie weggewerkt kunnen zijn.

Divinity II: Ego Draconis lijkt een prima titel te gaan worden binnen het RPG-genre. Alle bekende elementen zijn aanwezig en er lijken absoluut genoeg quests aanwezig te zijn om je een behoorlijke tijd aan de game te kluisteren. Als Larian Studios nog enkele kleine aanpassingen doorvoert, dan lijkt dit een absolute aanrader te worden voor elke RPG-liefhebber.

Platforms: Xbox 360, pc | Release: 25/09/2009