RTS-fanaten die graag de strijd aangaan op gigantische schaal, konden helemaal losgaan met Supreme Commander. Het tweede deel vertoont veel overeenkomsten, maar designer Chris Taylor heeft de tijd genomen om het concept bij te schaven.

Het verhaal van Supreme Commander 2 speelt zich 25 jaar af na het verhaal van de stand alone uitbreiding Supreme Commander: Forged Alliance. De vrede is wedergekeerd tussen de UEF (United Earth Federation), de Cybran en de Illuminate. Aangezien vrede nooit een goed uitgangspunt is voor een RTS, breekt al snel een oorlog uit waardoor de drie partijen tegenover elkaar komen te staan.

Hoewel Chris Taylor tijdens de demonstratie die wij bijwoonden op de Gamescom 2009 niet veel over het verhaal vertelde, blijkt de ontwikkelaar nauw samen te werken met Square Enix. Dit Japanse bedrijf fungeert blijkbaar niet enkel als uitgever, maar heeft zich daadwerkelijk bemoeit met het verhaal en Square Enix is natuurlijk geen vreemde op dit gebied.

Diep verhaal

Volgens Chris Taylor bevat Supreme Commander 2 mede daardoor een behoorlijk diep en rijk verhaal, met veel aandacht voor de onderlinge relaties van de belangrijke personages. De designer geeft aan dat we hierbij moeten denken aan relaties tussen vader en zoon, man en vrouw en zelfs broer en zus. Dat zien we niet vaak terug in een RTS-game en we zijn dan ook erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Niet alleen zal het verhaal rijker zijn dan in het eerste deel, ook de omgevingen zullen gevarieerder zijn. Zo zal de singleplayer uit achttien missies bestaan en de omgevingen zullen er telkens net even anders uitzien. Dit alles oogt behoorlijk goed uit dankzij de rendering engine die de ontwikkelaar heeft overgenomen van Demigod en die ze helemaal hebben aangepast voor Supreme Commander 2.

Units upgraden

Hoewel de game daardoor trekjes vertoont van Demigod, zien we de kenmerkende gameplay van Supreme Commander natuurlijk gewoon terug in het tweede deel. Er is echter wel degelijk het nodige veranderd. Zo zijn de tech 1 units waarmee je start niet meer simpelweg schietvoer later in game, maar zijn deze te upgraden.

Als je het goed aanpakt, dan kun je ze even bruikbaar maken als tech 2 of zelfs tech 3 units. Ze verdienen ervaringspunten tijdens de strijd, waardoor ze steeds sterker worden en je kunt ze tevens upgraden door er research-punten aan te spenderen via een tech tree.

Deze punten kun je verdienen door meer faciliteiten te bouwen, maar je ontvangt deze ook als je units van de tegenstander vernietigd. Hoe meer schade je doet, hoe meer punten je verdient. Je kunt de units vervolgens op verschillende manieren beter maken. Zo kun je specifieke skills versterken of een upgrade uitvoeren, waardoor je units bijvoorbeeld nieuw wapentuig verkrijgen.

Experimentals

Daarbij zullen de experimentals terugkeren in Supreme Commander 2 en Chris Taylor laat weten dat er 27 van deze units in de RTS zullen zitten. Je kunt al na zo’n tien tot vijftien minuten tijdens een potje mini-experimentals bouwen, maar voor de echte grote units zul je flink wat tijd nodig hebben. Deze zullen dan ook extreme oorlogsmachines zijn, waar je een heel leger aan kwijt bent om ze te stoppen. Het is dan ook een waar spektakel als je in de eindfase bent beland van de game.

Om de spanning nog wat op te voeren, kent Supreme Commander 2 de zogenaamde ‘half baked mode’ als nieuwe feature. Je kunt een experimental namelijk al loslaten op het strijdtoneel voordat deze daadwerkelijk is afgebouwd. Je loopt dan wel de kans dat de krachtige unit niet zal werken, waardoor je op deze manier een groot risico neemt.

Geen heftige pc nodig

Nu zou je wellicht denken dat je voor dit alles een behoorlijk heftige pc nodig hebt. Chris Taylor geeft echter aan dat ze de RTS veel beter schaalbaar willen maken dan het eerste deel. Het helpt mee dat ze de genoemde (aangepaste) rendering engine gebruiken die is overgenomen van Demigod. Die game had ook een niet al te heftige pc nodig en de ontwikkelaar doet er alles aan om Supreme Commander 2 zelfs fatsoenlijk te laten lopen op een computer van drie jaar oud.

Tijdens de demonstratie kregen we ook even kort de Xbox 360-versie van Supreme Commander te zien. Chris Taylor hield wijselijk zijn mond over de belabberde consoleversie van het eerste deel en legde uit waarom Supreme Commander 2 wel op de Xbox 360 zal werken. Zo maakt de game gebruik van een stretch cursor, wat er simpelweg op neerkomt dat je de dichtstbijzijnde unit selecteert en je er niet per se op hoeft te staan met de cursor.

Eenvoudige besturing

Ook het bouwen lijkt bijzonder eenvoudig. Als je een bouw-unit selecteert, dan kun je een rond menu oproepen, waarmee je snel kan aangeven wat je wil gaan bouwen. Dat doet nogal denken aan Halo Wars, een RTS die ook prima te besturen bleek op de Xbox 360. Daarbij introduceert Supreme Commander 2 de zogenaamde ‘strategic mode’.

Als je deze mode selecteert, dan zoomt de game uit en worden de groepen units opgedeeld in makkelijk te selecteren blokken. Je kunt deze blokken – die uit verschillende soorten units kunnen bestaan - vervolgens makkelijk bewegen en als je bepaalde units wilt manipuleren binnen een groep, dan kun je dit via een subselectiesysteem eenvoudig aangeven. De mode ziet er nogal elementair uit, maar tijdens de demonstratie was een heel leger in no time gemobiliseerd.

Alhoewel we tijdens de Gamescom 2009 maar een korte demonstratie voorgeschoteld kregen van Supreme Commander 2, is het duidelijk dat Gas Powered Games het spelplezier in het tweede deel wil verhogen en de spelervaring rijker wil maken. De basis gameplay van Supreme Commander blijft echter behouden en we kunnen dus weer op grote schaal oorlog voeren. Daarbij lijkt de Xbox 360-versie een handige besturing te hebben, maar om daar een beter oordeel over te geven, moeten we de game toch echt zelf in handen hebben.

Platforms: Xbox 360, pc | Release: 2010