AMSTERDAM - Leuk al die missies, maar Mafia II is overduidelijk een sandbox-game. Dat betekent dat er altijd iets meer te doen moet zijn dan wat missies. Daarom kregen we tijdens de Gamescom 2009 een complete presentatie waarin we te zien en te horen kregen wat er allemaal te doen is in de wereld van Mafia II.

Natuurlijk begon onze presentatie wel met een missie. Hoofdpersoon Vito Scaletta moest even ergens wat papieren ophalen.

Ondertussen zat hij in zijn hemd op de bank terwijl zijn vriend lekker bezig was met een of andere hoer.

Toen de telefoon ging, moest Vito deze oppakken en daar kreeg hij verdere informatie over de missie. De prostituee was inmiddels vertrokken. Even een shirt aantrekken en door de deur van het appartement naar de hal. Daar werden we al geconfronteerd met iets leuks.

Dronkenlap

Er stond een man dronken op de deur te bonken. Zijn vrouw wilde hem er niet inlaten, omdat hij ontzettend dronken was en hij hoogstwaarschijnlijk met een andere vrouw aan de wandel is geweest. Dat soort momenten geven je gelijk al het gevoel dat je niet de enige bent in de stad.

Als Vito even later in zijn auto wil stappen, horen we op de achtergrond een botsing. Daar moest even naar gekeken worden en het bleek dat de vrouw die Vito’s vriend net aan het verwennen was, was aangereden door een door het lint geslagen vent. Hij viel op de geschrokken vrouw en zij wist niet wat ze ermee aan moest.

Vito stapte snel in zijn auto en reed er heen. Hij had voorbij kunnen rijden en de afloop van de ruzie laten voor wat het was, maar omdat dit een presentatie was, stapte Vito uit en sprak de man erop aan. Hij stond Vito op zijn beurt zeer agressief te woord en probeerde hem aan te vallen.

Gezellig avondje

Dat liet onze held niet over zijn kant gaan en dat merkte de veroorzaker van het ongeluk. Vito kan namelijk een flink potje vechten. Het vechtsysteem moet zeer makkelijk en intuïtief zijn, ook al kunnen we er zelf niets over zeggen, omdat er voor ons gespeeld werd. Hoe makkelijk het dan ook mag zijn, Vito had in ieder geval geen enkel probleem met het naar het asfalt trappen van zijn tegenstander.

De prostituee was erg blij met haar redder en bood Vito een gezellig avondje aan. Nu is hij waarschijnlijk de meest professionele gangster die je ooit tegen zult komen, want het zeer verleidelijke aanbod werd afgeslagen, omdat de man een papiertje zou gaan ophalen.

Groter wapen

De weg werd vervolgd en toen we waren aangekomen op de plaats van bestemming was de missie eigenlijk meer dan makkelijk. Even ergens naar binnen lopen, een gesprekje aanhoren, papiertje aannemen en weer weg gaan; zo makkelijk kan het zijn. Maar toen Vito buiten stond, werd hij opgewacht door twee dieven. Toen Vito wilde passeren om naar zijn auto te gaan, blokkeerden ze zijn pad en trokken een mes.

Hij moest inleveren wat hij in zijn zakken had. Als de professionele gangster die Vito is, trok hij een iets groter wapen. Hij richtte zijn revolver op de twee knaapjes die het op een lopen zetten. Door dit klein akkefietje had niemand door dat er om de hoek een agent stond. Deze vond het gedrag op straat niet zo netjes en vertelde Vito dat hij niet zomaar met een gun mocht gaan staan zwaaien.

Te veel donuts

De politie sommeerde Vito om zijn vergunning voor het pistool te laten zien. Daarbij verscheen er een keuze in beeld. Vito kon ervoor kiezen om de agent om te kopen met een bepaalde som geld, hij kon zijn papieren laten zien, of hij kon het op een lopen zetten. Aangezien het een demo was en wij graag wilden zien hoe de politie te werk ging, werd er gekozen om het op een lopen te zetten. De agent was hier niet helemaal op ingesteld en zette na zijn schrikreactie de achtervolging in.

Wij denken dat de man iets te veel donuts op had, want na een stukje hardlopen, hoorde we een hoop gehijg en een slappe stem die probeerde te schreeuwen dat Vito moest stoppen. Dat deed hij ook, maar niet voordat hij in een steegje achter een oude koelkast kon schuilen. De agenten, het waren er inmiddels meerdere, hadden niet door dat dit gebeurd was en Vito kon zonder achtervolgers een winkel binnenlopen.

Een auto stelen

In deze winkel verkocht men toevallig kleding die je bij een gangster zou verwachten. Er werd afstand gedaan van het simpele shirt en de pantalon en er werd een compleet driedelig pak gekocht, inclusief hoed. Hierdoor kon de sterke arm van de wet hem niet meer herkennen. Zo kon er ook ongemerkt een auto gestolen worden.

Dit gebeurde niet zoals in GTA door middel van een raam intikken en wegscheuren, al kan dat wel. Nee, het gebeurde hier wat netter. Vito leunde over de zijkant van de deur heen en vanaf een afstandje leek het of hij met zijn sleutels aan het rotzooien was, maar eigenlijk was hij bezig met het kraken van het slot. Zodoende leek het voor het blauw op straat dat het zijn auto was en kon hij er rustig in wegrijden.

Wraakmissie

Ondertussen moest Vito nog een wraakmissie doen voor een van zijn bazen. Hij moest wat zeldzame auto’s in een garage verderop in de stad onklaar maken. Hoe hij dat ging doen, was aan hem. Dat de auto’s zeldzaam waren, was te merken. Deze werden namelijk bewaakt door meerdere mannen. Als Vito ‘guns blazing’ naar binnen zou willen rijden, dan zou dat kunnen, maar onze demo liet ons een andere kant zien.

Vito koos voor ons namelijk voor de stille manier. Hij sloop door het donker en viel mensen van achter aan. Zodoende kwam hij ongezien de garage in waar hij met molotov cocktails aan de gang ging om de auto’s te verwoesten. Dit hoorde de politie al snel en begon, nadat ze met piepende banden tot stilstand gekomen waren, het vuur te openen op Vito.

Weinig kans

Hij kan de held uithangen en alle zes agenten proberen te doden, maar volgens de ontwikkelaar is dit een taak die vrijwel onmogelijk is. Meer als twee of drie tegenstanders betekent dat de kans op overleven tijdens het vuurgevecht dat daarop volgt vrijwel nihil is.

Daarom pakte Vito de enige overgebleven wagen en reed hiermee weg. Om van de achtervolgende politie af te komen, koos hij ervoor om de auto een andere kleur te geven en de motor iets te pimpen. De wagen ging nu wat harder en de reis naar de garage was dus iets korter dan verwacht.

De sfeer die naast de missies in Mafia II voorkomt, is volgens ons helemaal goed uitgewerkt. We hebben er niet al teveel van gezien, maar het feit dat er om je heen random gebeurtenissen zijn waarbij je kunt kiezen om wel of niet in te grijpen, vinden wij in ieder geval erg tof. Met de missies zit het sowieso wel goed, dat weten we ondertussen wel. Nu is het eigenlijk nog even wachten op het eindproduct om te kijken hoe alles samenvalt en of het allemaal lekker werkt.

Platforms: PS3, Xbox 360, pc | Release: begin 2010