Guillaume de Fondaumiere van ontwikkelaar Quantic Dream heeft gereageerd op de vele kritiek die ze hebben gekregen op de quicktime events in hun game Heavy Rain. “Deze kritiek is echt compleet onterecht!”, aldus een boze ontwikkelaar.

“Ik denk dat de QTE’s in onze game totaal anders zijn dan die in bijvoorbeeld een game als Shenmue, wat ik overigens een geweldige game vond”, vertelt De Fondaumiere. “Ten eerste gaat het hierbij niet echt om een succes of een verlies. Het gaat erom dat je via deze weg animaties kunt openen en de baas bent over de game.”

“Het gaat erom dat je direct het resultaat ziet van jouw beslissingen. Soms kan het op een bepaald moment helemaal fout gaan maar dit betekent niet direct dat je jouw personage zal verliezen. Het verhaal loopt altijd verder ongeacht de situatie. Als je het zo bekijkt hebben we eigenlijk een QTE-systeem dat ik het ‘next-gen QTE-systeem’ zou willen noemen”, aldus de mede-oprichter van Quantic Dream.

Real-time 3D

Daarnaast meldt De Fondaumiere nog dat de quicktime events slechts een klein deel van de gameplay zullen uitmaken omdat het in de game vooral om het onderzoeken en de dialogen zal draaien. “Heavy Rain speelt zich geheel in real-time 3D af en als speler beschik je dus te allen tijde over de controle van je personage.”

Hoewel Guillaume de Fondaumiere dus zeer tevreden is over hun aankomende exclusieve PS3-titel, liet David Cage onlangs weten dat de studio met Heavy Rain nog lang niet het maximale uit de console van Sony haalt. “We ontdekken het platform nog maar net. Dus ja, er is nog meer dan genoeg ruimte voor verbeteringen, daar ben ik zeker van. Bij Quantic Dream weten we dat we veel beter kunnen dan dit”, aldus de CEO van Quantic Dream enkele dagen geleden.

Heavy Rain staat gepland voor een release in 2010 en verschijnt exclusief voor de PlayStation 3. Een exacte releasedatum is er nog niet voor de game gegeven.