AMSTERDAM - Nintendo maakt vandaag bekend dat ze de strijd tegen piraterij onlangs hebben versterkt door de eerste Europese raadsman tegen piraterij te benoemen. Neil Boyd is bij Nintendo Europa in dienst getreden als European anti-piracy counsel.

Boyd is niet geheel vreemd als het aankomt op het bestrijden van piraterij want voorheen was hij werkzaam bij Warner Bros. waar hij strategieën uitwerkte om de illegale verspreiding van onder meer films en tv-content tegen te gaan.

Als eerste European anti-piracy counsel zal Boyd hulp krijgen van Jonathon Tully en Matthias Damm, beide aangesteld als European anti-piracy legal advisor.

Jodi Daugherty, senior director anti-piracy bij Nintendo, zegt: “Dat we een pan-Europees team tegen piraterij vormen, geeft aan hoe serieus Nintendo de bedreiging van videogamepiraterij neemt, en dat we meer dan bereid zijn om actie te ondernemen tegen criminelen die geld verdienen met het schenden van de copyrights van spelontwikkelaars.”

Versterking

“Het doet ons deugd dat we nu versterking krijgen van mensen met ruime ervaring in acties tegen piraterij”, zegt Daugherty. “Neil, Jonathon en Matthias brengen een schat aan ervaring mee op het gebied van het bestrijden van piraterij, zowel via internet als met betrekking tot fysieke producten. Ze hebben aanzienlijke expertise in het werken met bedrijfsassociaties, contentbeveiligingen en piraterijgerelateerde communicatiezaken.”

Het is al enige tijd bekend dat Nintendo vooral op de DS te kampen heeft met een extreme vorm van piraterij. Zo bleek vorig jaar uit een onderzoek dat maar liefst negentig procent van de Amerikaanse DS-bezitters over een chip beschikt waarmee illegale games gespeeld kunnen worden. Aangezien deze methode ook in Europa zeer populair is heeft Nintendo dus besloten een nieuwe stap te zetten in de bestrijding hiervan.

Kwaliteitsgames

Waar de een echter de harde hand gebruikt in het tegengaan van piraterij, zijn er ook partijen die de oplossing in een andere hoek zoeken. Zo meent Doug Lombardi van Valve bijvoorbeeld dat piraterij vooral kan worden tegengegaan door het ontwikkelen van kwaliteitsgames. Gamers zijn volgens hem eerder bereid om de originele game te kopen als ze de game ook echt goed vinden.