AMSTERDAM - Met games als God of War III, Bayonetta en Brütal Legend in het vooruitzicht breekt er een topseizoen aan voor de hack 'n slash-fanaat. Ben je echter op zoek naar wat meer originaliteit dan zou Darksiders wel eens een game kunnen zijn om je pijlen op te richten.

De Apocalyps heeft genadeloos toegeslagen en het einde van de wereld is angstaanjagend dichtbij.

In plaats van een menselijke held die het kwaad eigenhandig te lijf gaat, vertelt Darksiders het verhaal van War, een van de vier ruiters uit de hel die aanvankelijk het doel hadden om de mensheid uit te roeien.

Echter zijn de vier strijders verraden door hun meester en bevindt War zich nu als einzelgänger tussen de twee strijdende machten uit de hemel en de hel.

Te midden van dit slachtveld waarbij alles in de fik staat, half in puin ligt of op het punt staat bedolven te worden onder een golf lava, moet jij als War jezelf een weg door de oorlog vechten.

Hierbij heb je als doel om War’s vergane status als generaal uit de hel terug te winnen en wraak te nemen op de heerser die de vier ruiters heeft verraden.

Pittige puzzels

Kijkend naar Darksiders is de eerste link die je zal leggen die met God of War. Ook Darksiders maakt namelijk gebruik van een deels open wereld waarin je als speler door verschillende grotten, dungeons en kasteelachtige gebouwen vecht. Tijdens het vele hack 'n slash-geweld dat hierbij om de hoek komt kijken, zal je ook enkele pittige puzzels voor je kiezen krijgen en zullen ook je platform-skills zwaar op de proef worden gesteld.

In tegenstelling tot andere hack 'n-slash titels die er vandaag de dag te vinden zijn, krijg je in Darksiders: Wrath of War een stuk meer vrijheid als speler. Zo zal je volgens ontwikkelaar Vigil Games geheel naar eigen inzicht door de wereld kunnen bewegen en kun je gevechten en uitdagingen aangaan zodra jij het gevoel hebt daar klaar voor te zijn.

Eigen thema’s

Door deze spelopzet zal ook de manier waarop je items verzamelt en inzet iets anders zijn dan je misschien gewend bent. Ontwikkelaar Vigil wist ons namelijk te vertellen dat iedere dungeon over zijn eigen thema beschikt, waardoor je hier ook alleen items zal vinden die je in dat specifieke level kunt gebruiken.

Dit alles is gedaan om het ‘vrije’ spelprincipe enigszins in goede banen te leiden en de speler niet de hele wereld te laten afstruinen naar dat ene item dat nodig is voor een bepaalde dungeon.

In het door ons gespeelde level werd duidelijk hoe de combat in elkaar steekt en kregen we een voorproefje op de puzzels die we straks zoal voor onze kiezen gaan krijgen als de game in januari verschijnt.

Voordat we hier echter aan konden beginnen, moesten we eerst nog wat pittige platform-elementen zien te doorstaan. We zagen onszelf dan ook al vrij snel van het ene platform naar het andere springen om een poel lava te ontwijken en ook moesten we een aantal muren beklimmen en langs dunne richeltjes balanceren.

Iets extra’s

Het zijn zaken die de game naast al het hack 'n slash-geweld toch iets extra’s lijken te gaan geven. Maar goed, onderschat ook zeker het element ‘geweld’ niet in deze game, want zodra je het zwaard of een van de bovennatuurlijke krachten gaat inzetten, zal de actie binnen no-time van het scherm knallen.

Tijdens ons gevecht met een of andere gigantische slang moest werkelijk alles uit de kast gehaald worden en waren er flink wat combo’s voor nodig om dit monster bloedend ten onder te laten gaan.

Het maken van deze combo’s zal overigens zeer belangrijk worden, want het lijkt erop dat War’s zwaard (met de toepasselijke naam Chaoseater) steeds krachtiger wordt als je verschillende aanvallen succesvol aan elkaar weet te rijgen.

Daarnaast zal je te allen tijde de beschikking hebben over je paard welke je simpelweg kunt oproepen, waarna deze als een soort circusact uit een wolk as en rook komt springen.

Grimmige dungeon

Terwijl je jezelf een weg baant door de grimmige dungeon is goed te zien dat de designers van Vigil met veel overgave aan deze game hebben geknutseld. Zowel de aankleding van de levels als wel de animaties en de vormgeving van de personages zijn namelijk zeer indrukwekkend.

Ook is het mooi om te zien dat de vijanden in Darksiders soms zelf onderling net zo hard met elkaar in de clinch liggen, want regelmatig zie je twee gasten met elkaar vechten zonder dat ze oog hebben voor jou. Leuke details die de game zeker iets meer laat zijn dat een zoveelste God of War-kloon.

Hoewel games als God of War, Devil May Cry en Ninja Gaiden natuurlijk voor voldoende hack 'n slash-geweld op de PS3 en de Xbox 360 zorgen, lijkt Vigil Games met Darksiders toch echt een ander geluid te laten horen. Zo ligt de nadruk veel meer op het bij elkaar brengen van verschillende spel-elementen en geeft de combinatie van een sfeervolle spelwereld, uitdagende platform-elementen en pittige puzzels je af en toe zelfs het gevoel alsof je een Zelda-game aan het spelen bent. Darksiders ligt over enkele maanden pas in de winkels, maar na het spelen van deze demo kan januari volgens ons niet snel genoeg aanbreken.

Platform: Xbox 360, PS3 | Release: januari 2010