Toen Final Fantasy XIII voor de eerste keer vertoond werd, waren veel gamers diep onder de indruk, mede vanwege de grafische pracht van de game. Inmiddels zijn we drie jaar verder en weten we steeds meer over de epische Japanse RPG.

Zo weten we alweer een tijdje dat het nieuwste deel niet enkel voor de PS3 uitkomt, maar ook voor de Xbox 360. Voor veel fanboys een ‘big deal’, maar de nuchtere gamer zal de keuze van Square Enix wel begrijpen.

Het betekent daarbij simpelweg dat meer liefhebbers het kunstwerk in wording mogen gaan beleven en daar is helemaal niks mis mee.

Final Fantasy XIII is namelijk niet een titel die je een grote groep gamers wilt onthouden. Tijdens de Gamescom 2009 in Keulen spraken wij de ontwikkelaar van de game en daarbij kregen we een korte demonstratie van het combat-systeem voorgeschoteld.

We wisten al dat het gaat om een ander systeem dan Final Fantasy XII en dat er behoorlijk wat tactiek en timing bij de gevechten komt kijken. Tijdens de demonstratie deed de ontwikkelaar tevens het Paradigm Shift-principe uit de doeken.

Verschillende rollen

Dit komt er simpelweg op neer dat je rollen kan toebedelen aan je personages, zodat je nog strategischer te werk kunt gaan.

Zo kan je aangeven dat een teamlid bijvoorbeeld agressief het gevecht in moet gaan, juist moet verdedigen of zijn teamleden moet ondersteunen door ze te genezen als dat nodig is.

De kunstmatige intelligentie blijkt goed zijn mannetje te staan en na een beetje management doen je teamgenoten nagenoeg wat je van ze verwacht.

Dat zul je waarschijnlijk hard nodig gaan hebben, aangezien je jouw geselecteerde personage telkens een aantal commando’s kunt geven die je vervolgens op de vijand los kunt laten. Je tegenstanders kan deze aanvallen echter ook proberen te onderbreken.

Jij kunt hetzelfde doen, waardoor het combat-systeem strategisch erg veel diepgang lijkt te hebben. Naarmate je personages zich ontwikkelen, zul je meer commando’s kunnen uitvoeren, waardoor er meer en krachtigere combo’s mogelijk zullen zijn.

Toffe trucjes

Tijdens de gevechten kun je standaard aanvallen uitvoeren, magische aanvallen loslaten op de tegenstander zoals vuurballen en natuurlijk skills gebruiken om jezelf of anderen te genezen. Het commandosysteem zorgt er tevens voor dat je toffe trucjes kan uithalen.

Zo kan het hoofdpersonage Lightning met haar zwaard een tegenstander hoog in de lucht slaan om deze vervolgens nog wat extra schade te doen met bijvoorbeeld wat vuurballen.

Daarbij kun je grote creaturen oproepen die je bij zullen staan tijdens de gevechten, wat we natuurlijk ook uit de voorgaande Final Fantasy-delen kennen. Tijdens de demonstratie werd de summon Odin door Lightning opgeroepen.

Deze kan in ‘gewone’ vorm meevechten met het team, maar in de zogenaamde ‘Gestalte Mode’ verandert het creatuur in een paard waar Lighting op kan rijden.

Het was behoorlijk tof om te zien dat het combat-systeem van Final Fantasy XIII behoorlijk snel een actievol is, maar er zoals gezegd ook de nodige tactiek bij komt kijken.

Beoordeling

Na elk geslaagd gevecht zul je een aantal sterren toebedeeld krijgen, die als beoordeling dienen van jouw strijdkunsten. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar hoeveel tijd je nodig had om de vijanden uit te schakelen en hoeveel schade je hebt opgelopen.

Om de gevechten nog intenser te maken, zal je health na een gevecht automatisch worden aangevuld. Square Enix hoopt daarmee dat gamers nog meer tot het uiterste gaan tijdens een gevecht en het is meteen een goed excuus om de gevechten een stuk pittiger te maken.

Grafisch is Final Fantasy XIII nu al een pareltje, maar de ontwikkelaar wil vooral benadrukken dat de verschillende game-onderdelen zo soepel mogelijk in elkaar moeten overgaan.

Zoals gezegd, zal er wel een overgang plaatsvinden tussen het voortbewegen door de spelwereld en de gevechten zelf, maar deze zal behoorlijk kort zijn en daarbij zal de omgeving waarin jij je bevindt geheel kloppen.

Ook de overgang tussen de prachtige cutscenes en de game zelf zullen vloeiend in elkaar overgaan.

De Crystal Tools engine die wordt gebruikt voor Final Fantasy XIII zorgt voor prachtige grafische in-game beelden, waardoor het niet zo is dat een cutscene bijna fotorealistisch is, terwijl de game zelf uit graphics bestaat van een veel lagere kwaliteit. Het klinkt logisch, maar we zien nog vaak genoeg dat het niet zo werkt in andere RPG’s.

De Final Fantasy-reeks behoort tot de absolute top binnen het Japanse RPG-genre en Final Fantasy XIII zal zeker geen afbreuk doen aan de serie. Tijdens de Gamescom 2009 werd vooral duidelijk dat de ontwikkelaar er werk van maakt om het combat-systeem veel diepgang te geven en daarbij wil Square Enix er alles aan doen om de verschillende onderdelen in de game zo soepel mogelijk in elkaar over te laten gaan. Niks lijkt de ontwikkelaar dan ook in de weg te staan om ons weer te voorzien van een epische RPG waar al onze nachtrust aan verloren zal gaan.

Platform: Xbox 360, PS3 | Release: 2010