‘Veranderingen game-industrie hebben grote gevolgen’

Chief creative officer Richard Hilleman van EA meent dat de consoles het momenteel zeer zwaar hebben om de snelle ontwikkelingen binnen de game-industrie bij te houden, en dit zal volgens hem voor de gamer en de industrie grote gevolgen gaan hebben.

Een van de effecten van deze snel veranderende markt is volgens Hilleman terug te zien in het feit dat gamebedrijven zich minder gaan richten op een hardcore-publiek, en steeds meer oog hebben voor de casual spelers.

Maar voordat ze zover waren hebben ze zich volgens de EA topman flink moeten aanpassen.

“De casual speler die zich bezig houdt met de Wii, online games, Facebook games en iPhone games wil niet meer zo lang spelen als gamers dat vroeger deden”, zegt Hilleman. “Game designers moeten hun games nu ineens speelbaar zien te maken voor korte sessies en ook de games zelf zijn compleet veranderd.”

Zwaar weer

Ook voor de consolemakers zijn de tijden volgens Hilleman anders geworden. Zo hebben zowel Sony als Microsoft het zeer zwaar gehad tijdens de ontwikkeling van hun console en waren ze hier bijna aan ten onder gegaan. Daarom verwacht hij dat beide bedrijven liever niet al te snel met een nieuw product op de markt komen.

“Ik verwacht eigenlijk dat we eerst een PlayStation 3.5 zien voordat er een PlayStation 4 komt. En ook zal er eerst een Xbox 560 verschijnen voor de Xbox 720 een feit is. De grootste verandering waarmee ze namelijk te maken krijgen is de snelheid waarmee games veranderen en waarmee ze na de release weer uit de winkelschappen verdwijnen.”

Korea

Hilleman werkt al sinds 1983 bij Electronic Arts en door zijn ervaring zegt hij de snelle ontwikkelingen van dit moment goed in te kunnen schatten. Zo meent hij dat er veel te leren valt van de snel groeiende gamesmarkt in Korea. In dit land bevinden zich momenteel 28.000 game ruimtes waar spelers per uur betalen om games te spelen. “Als ik het verleden van gaming wil zien ga ik naar Japan. Als ik de toekomst wil zien ga ik naar Korea”, aldus Hilleman.

In deze toekomst voorziet hij overigens ook een totale acceptatie van games. Dit omdat de oudere non-gamers langzaam afsterven en de gemiddelde gamer – die nu 35 jaar oud is – steeds ouder wordt. “In deze wereld willen consumenten dat de games hen overal zullen volgen naar ieder platform dat ze willen”, aldus Richard Hilleman.

Tip de redactie