FASA Interactive oprichter Jordan Weisman heeft zijn frustraties geuit over de werkwijze van Microsoft. Zo zou het bedrijf schuldig zijn aan het vernietigen van de ontwikkelcultuur binnen Weisman’s studio en had het bijna hetzelfde gedaan met Bungie.

“Toen Microsoft FASA Interactive kocht en het onderdeel werd van Microsoft, waren er twee redenen waarom ze ons kochten. Eén, ze wilden onze catalogus van unieke franchises hebben. Twee, ze hadden het idee dat wij een zeer sterke ontwikkelcultuur hadden opgezet”, aldus Weisman.

“En de realiteit is gewoon dat vanaf de dag dat we naar Redmond waren verhuisd, onze ontwikkelcultuur kapot was. Ik geloof niet dat de studio ooit een eerlijke kans heeft gehad. Het was direct vanaf het begin vernietigd”, zegt hij. Toen niet veel later ook Bungie door Microsoft werd opgekocht zag Weisman hoe het bedrijf deze werkwijze in de praktijk bracht.

Andere planeet

“Toen Microsoft Bungie ging opkopen wilde ze dat ik er bij kwam zitten om te vertellen hoe goed de overname was verlopen. En ik dacht iets als: ‘Op welke planeet leven jullie?’ Deze overname ging namelijk helemaal niet goed. En uiteindelijk werd ik een blok aan hun been omdat ik dingen anders wilde laten gebeuren voor Bungie.”

Dat Weisman zich hard maakte voor de situatie van de Halo-studio heeft volgens hem zeer zeker zijn vruchten afgeworpen. Weliswaar is het hem niet gelukt om Bungie in hun thuishaven Chicago te houden, maar eenmaal in Redmond kreeg de studio wel zijn eigen ruimte waar ze niks met Microsoft van doen hadden. “We waren veel beter in staat om Bungie’s cultuur te redden dan dat het bij FASA was gelukt”, aldus Weisman.

Bergafwaarts

Jordan Weisman richtte FASA Interactive in 1980 op en werd in 1999 onderdeel van Microsoft Corporation. Nadat de ontwikkelaar een volwaardig onderdeel werd van Microsoft Game Studios ging het echter bergafwaarts voor het team van Weisman en op 12 september 2007 moest FASA haar deuren sluiten.

Weisman is nu verder gegaan met een nieuwe studio genaamd Smith & Tinker en probeert via verschillende wegen weer wat van zijn oude franchises van Microsoft terug te krijgen. Zo zou hij graag nieuwe games maken binnen de MechWarrior, Shadowrun en Crimson Skies-series.