Bungie neemt wederom genoegen met 640p voor Halo 3: ODST

Toen Halo 3 voor de Xbox 360 verscheen waren niet alle gamers even blij met Bungie’s beslissing om de game op een lagere resolutie te laten draaien ten behoeve van de frame rate. Toch laat de ontwikkelaar weten nu hetzelfde te gaan doen met Halo 3: ODST.

Zo zegt Brian Jarrard vandaag dat ODST net als Halo 3 op maximaal 640p zal draaien om op deze manier voor een constante frame rate te kunnen zorgen. Dit in tegenstelling tot veel huidige Xbox 360-titels die op 720p, oftewel in high definition, kunnen draaien. “Ik denk dat de game er geweldig uitziet”, zegt de community director. “Net als CJ (director of cinematics, red.) denk ik dat ODST er zelfs beter uitziet dan Halo 3.”

Solide engine

“En dat terwijl het dezelfde technologie en dezelfde engine is. Of het nou 640p of 720p is, ik wil maar zeggen dat het echt niets te maken heeft met het feit of een game er goed uitziet en leuk is om te spelen”, aldus Jarrard. Volgens de Bungie-medewerker worden dergelijke cijfers altijd direct door de media opgepakt terwijl het in zijn ogen allemaal zwaar overschat wordt.

“We zijn zeer tevreden met de engine die we nu hebben en hoe solide deze is, en het biedt ons de mogelijkheid tot zeer mooie functies. Als dat betekent dat we ergens 20p hebben weg geschaafd, zo zij het”, vertelt hij. Hoe Halo 3: ODST er werkelijk uitziet kunnen we zelf beoordelen als de game op 25 september in de winkels ligt.

Matchmaking

Brian Jarrard liet daarnaast nog weten dat Bungie het als een zeer groot risico zag om als een van de eerste ontwikkelaars het zogenaamde matchmaking-systeem in een game te gebruiken. Toen ze dit namelijk in Halo 2 wilden verwerken zorgde dit intern voor flink wat conflicten bij de studio.

“We liepen daarmee weg bij de gevestigde orde want er waren niet langer de bekende server lijsten aanwezig. We hebben toen het hele systeem omgegooid en dat was echt een sprong in het diepe”, zegt Jarrard. Door het matchmaking-systeem konden spelers relatief simpel in een online game terechtkomen met mensen van hetzelfde spelniveau.

Vier teamleden

In Halo 3: ODST zal de gamer op zoek moeten gaan naar vier andere ODST-teamleden. Hierbij zijn enkel de laatste locatiepunten van hen bekend en zal aan de hand daarvan verder onderzoek moeten worden verricht. Eenmaal op de locatie zal er een flashback gespeeld kunnen worden waarin het vermiste teamlid bestuurd wordt. Omdat in ODST de superkrachten van de Master Chief ontbreken, zal de game-ervaring volgens Bungie een stuk intenser moeten worden.

Tip de redactie