Preview: DJ Hero

Hele volkstammen zijn inmiddels verslaafd aan Guitar Hero, maar liefhebbers van het old skool DJ-werk werden nog even overgeslagen door Activision. Daar komt nu echter verandering in.

De uitgever wil in ieder geval direct één ding duidelijk maken over DJ Hero: het gaat om het oude DJ-werk waarbij je twee platen door elkaar mixt en dus niet zozeer om de manier waarop de huidige grote Europese DJ’s te werk gaan. Je zult dan ook veelvuldig gebruik moeten maken van de crossfader en natuurlijk komt er ook een hoop scratchwerk bij kijken.

Qua controller komen we bij DJ Hero een aantal bekende elementen tegen van Guitar Hero, maar ook de nodige nieuwe elementen. Het kastje dat je zo meteen bij de game zal krijgen, bevat een draaibaar gedeelte waarop drie Guitar Hero-achtige knoppen te vinden zijn. Deze zijn groen, rood en blauw gekleurd en corresponderen met de tracks die je op het scherm zult zien.

Euforie

Hiernaast vinden we de crossfader terug om te wisselen tussen de platen, een draaiknop waarmee je bepaalde samples kunt selecteren en een zogenaamde Euphoria-knop waarmee je tijdelijk je score kunt verdubbelen, als je een goede reeks hebt voltooid. Inderdaad, dat doet denken aan de bekende Star Power uit de Guitar Hero-serie en daar mag je het dan ook gerust mee vergelijken.

Als een nummer begint, dan zul je met de gekleurde knoppen de verschillende tracks aanzetten. De groene knop zal vervolgens dienen om de linker plaat telkens te manipuleren door met de juiste timing de betreffende knoppen in te drukken, terwijl de blauwe knop hetzelfde doet voor de rechter plaat. Met de rode knop kun je effecten toevoegen aan de mix.

Crossfaden en scratchen
Zie je het linker of het rechter kanaal op het scherm naar een bepaalde kant afwijken, dan zul je de crossfader moeten gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld tijdelijk de linker plaat laten horen door de crossfader naar links te bewegen om daarna beide platen door elkaar te draaien door deze fader weer naar het midden te bewegen.

Zie je op het scherm vervolgens een gekartelde strook, dan is het tijd om te scratchen. Door de betreffende knop ingedrukt te houden en de draaischijf heen en weer te bewegen, creëer je het kenmerkende DJ-geluid. Geloof ons maar, dat voelt erg lekker. Bedenk echter wel dat de knoppen ook meedraaien als je aan het scratchen bent en je moet je hand dan ook herpositioneren na een geslaagde scratch.

Losjes

Alhoewel dit er tijdens een korte demonstratie van de uitgever behoorlijk ingewikkeld uitzag, bleek het in praktijk wel mee te vallen. Wij gingen aan de slag met een mix tussen Another One Bites The Dust van Queen en Da Funk van Daft Punk. In no time wisselden we met gemak van de ene track naar de andere en waren we aan het scratchen als een volleerde DJ. Kom je er toch niet uit, dan kun je nog altijd de in-game tutorial volgen die niemand minder dan Grandmaster Flash heeft ingesproken.

Toen we eenmaal wat langer bezig waren met DJ Hero, kwamen we toch nog wat zaken tegen die niet helemaal lekker leken te werken. Zo leek de DJ-set het scratchen af en toe niet helemaal lekker te pakken en voelde de crossfader nogal losjes aan, waardoor het af en toe lastig was om er goed voor te zorgen dat deze zich op de juiste positie bevond.

We praten echter nog over een vroege versie en daarbij zal het simpelweg een beetje wennen zijn. Feit is dat de ontwikkelaar goed heeft nagedacht welke elementen uit Guitar Hero wel vertaald kunnen worden naar DJ Hero en welke vooral niet. Ze hebben daarvoor unieke elementen toegevoegd, die hun werk prima doen en simpelweg erg veel fun betekenen.

Toffe tracklist

Waar wat ons betreft DJ Hero nog het meeste in uitblinkt, is de samenstelling van de mixen in de game. FreeStyleGames heeft goed zijn best gedaan om toffe tracks te vinden die ook nog eens goed te mixen zijn en de resultaten die we tot nu toe hebben gehoord, maken erg veel indruk. Dat dit een flink karwei is geweest, kun jij je vast wel voorstellen.

Zo moet je bij Guitar Hero toestemming hebben van een artiest of een band en kun je vervolgens ermee aan de slag, maar bij DJ Hero ligt dat toch wat lastiger. Je moet per mix toestemming hebben van twee artiesten, die ook nog eens tevreden moeten zijn met de uiteindelijke mix. Een flinke uitdaging, waarvoor de ontwikkelaar een flink pluim verdient. In totaal bevat DJ Hero maar liefst honderd losse nummers die zijn samengevoegd tot 94 mixen.

Wij hadden sterke twijfels over DJ Hero, maar na onze speelsessie bleek het simpelweg erg tof om met de DJ-set plaatjes met elkaar te mixen. Het concept blijkt prima te werken, alhoewel we onze twijfels behouden over bepaalde elementen. Zo schoot de crossfader nog wel eens door, waardoor we bijvoorbeeld ongewenst een bepaalde plaat lieten afspelen. Het is nog te vroeg om te bepalen of DJ Hero dezelfde status zal verwerven als Guitar Hero, maar wij hebben in ieder geval erg veel lol gehad met de game en dat is natuurlijk het belangrijkste in een dergelijke game.

Platform: Xbox 360, PS3, Wii, PS2 | Release: oktober 2009