AMSTERDAM - Sony maakt verlies op iedere PS3 Slim die ze straks verkopen. Dat maakt CEO Kaz Hirai vandaag bekend nadat het bedrijf vorige week de afgeslankte versie van hun console en een prijsverlaging had aangekondigd.

“Als je over de hardware alleen praat is het simpele antwoord ‘ja’”, zegt Hirai na de vraag of Sony met de PS3 Slim net als met de eerste generatie verlies gaat lijden.

“Dat zal wel weer voor mooie krantenkoppen zorgen maar ik denk dat het gewoon de business is waar wij inzitten. Of je het nou over de PlayStation, Xbox of de Wii hebt.”

“Ik denk dat het beter is om naar de business als geheel te kijken en te vragen: ‘Zijn jullie winstgevend op het gebied van hardware, software en randapparatuur?’ En het antwoord op die vraag zal ‘ja’ zijn”, aldus Hirai.

Onterecht

De Sony topman liet daarnaast nog weten dat Nintendo wat hem betreft onterecht alle lof krijgt voor het aanboren van de casual gamers als doelgroep. Dit omdat hij van mening is dat de PlayStation 2 als eerste de barrière doorbrak voor een mainstream publiek.

“De meest succesvolle console is nog steeds de PS2 en hij doet het nog zeer goed. Ik denk dat het de console is die de barrière heeft doorbroken waarmee videogames niet langer gewoon ‘videogames’ zijn maar veel meer geschikt zijn geworden voor het grote publiek”, zegt hij.

Prijsverlaging

Vorige week kondigde Sony tijdens haar persconferentie op de GamesCom in Keulen naast een prijsverlaging dus ook deze nieuwe PS3 Slim aan, welke vanaf de eerste week van september beschikbaar komt.

Deze PlayStation 3 is 32 procent kleiner, 36 procent lichter en verbruikt 34 procent minder stroom dan zijn grote broer. Eerder vandaag werd duidelijk dat Sony in de lente van 2010 met hun eigen bewegingsgevoelige besturing gaat komen voor de PS3.