AMSTERDAM - Sinds de aankondiging van Project Natal hebben verschillende partijen laten weten dat ze de besturing niet geschikt vinden voor hardcore games. Design director George Andreas van Rare denkt hier echter heel anders over.

Volgens Andreas is het namelijk zeer goed mogelijk om de nieuwe besturing van Microsoft te gebruiken voor het spelen van bijvoorbeeld shooters.

“Echter is het wel van belang dat je opnieuw moet nadenken over een aantal specifieke design problemen”, zegt hij. “Om de shooter dan maar als voorbeeld te nemen, je zal hier het hele design van de game opnieuw moeten gaan ontwerpen.”

“Shooters werken op de manier zoals we die nu kennen omdat ze zijn ontworpen op basis van de originele Xbox 360-controller. Als je dat weggooit, gooi je ook meteen de interface weg en dan heb je ineens een compleet andere interface in handen.

Maar hoe kunnen we hier nu het beste een shooter voor maken? Betekent dit dat je zal rennen, draaien en gooien op de manier waarop je dat gewend bent? Misschien niet. Misschien is er een andere manier om shooters te doen.”

Dingen leren

Rare is een van de ontwikkelaars die al enige tijd met Natal werkt en Andreas zegt dat zijn team iedere dag weer nieuwe dingen over de besturing leert.

“Er zijn echt zeer veel verschillende types spel-ervaringen die je met die technologie kunt creëren. Je moet alleen opnieuw bedenken hoe je het design van een game wilt benaderen”, aldus Andreas.

Een van de ontwikkelaars die het niet zo ziet zitten met Project Natal is Valve. Zo zei Chet Faliszek onlangs dat hij Microsoft’s aankomende Natal-besturing erg leuk vindt, maar dat hij zich zorgen maakt over de games die ervoor worden ontwikkeld.

Coolheidsfactor

“Hoewel het een enorm hoge coolheidsfactor heeft, ben ik nog niet zo zeker van de games die ervoor gaan verschijnen. Persoonlijk weet ik namelijk nog niet hoeveel ik hierbij wil gaan bewegen.

Ik ben een luie, zeer luie man. Ik wil niet bewegen en ik wil niet helemaal uitgeput raken als ik een game speel”, aldus Faliszek.