Preview: Marvel: Ultimate Alliance 2

Superhelden zijn volgens de autoriteiten geen echte helden meer, maar meer gemaskerde figuren die doen wat ze willen, wanneer ze dat willen. Tijd om daar verandering in te brengen.

De verhaallijn in Marvel: Ultimate Alliance 2 draait om de Civil War die ooit als zevendelige comic is uitgebracht. Hierin stelt de regering dat alle superhelden zich moeten inschrijven om zo te weten wat iedereen doet en algehele controle over de gemaskerde figuren te behouden.

Nu is niet elke superheld het daarmee eens. Zij vinden dat ze goed werk verrichten en willen geen extra controle van de overheid. Natuurlijk is er ook een groepje dat het allemaal wel prima vindt en zich dus gewoon inschrijft. Degene die zich verzetten tegen de wet om zich te laten inschrijven, lokken daarmee een burgeroorlog uit.

Twee kampen

De twee kampen gaan dus herhaaldelijk met elkaar op de vuist, iets wat je eigenlijk alleen maar doet in deze game. Wij kregen de controller namelijk in handen gedrukt en mochten een paar leveltjes spelen met z’n drieën. De game kan maximaal vier spelers tegelijk aan. We begonnen onder leiding van Captain America en dat houdt in dat we tegen de Registration Act waren. We namen het dus op tegen de overheid.

In de straten van Washington begon onze missie. We werden gelijk al overladen met een vrij grote hoeveelheid vijandige soldaten die zonder al teveel moeite naar het hiernamaals werden gestuurd. Ook kwamen we er tijdens dit gevecht achter dat de omgeving niet geheel statisch is. Sommige onderdelen kunnen kapot en er kan met heel wat gegooid worden. De Hulk kon met complete auto’s smijten terwijl andere superhelden het bij potten en stukken steen moesten houden.

Jammer voor Deadpool

Na een flink gevecht door de hoofdstad van Amerika kwamen we uit op een pleintje waar we een andere superheld tegenkwamen. Deadpool wilde ons er niet langs laten. Jammer voor hem, want wij waren met vier en hij was alleen. Dan mocht zijn levensbalk wel vier keer zo groot zijn als die van ons, wij waren een team dat elkaar kon helpen. We konden elkaar genezen en konden we elkaar zelfs reviven.

Naast dat simpele teamwerk konden we ook nog onze superkrachten samenvoegen tot een gigantische aanval. Deze mogelijkheid noemt men bij de ontwikkelaar Fusion en daardoor hadden Thor en Invisible Woman vrij veel plezier met elkaar. Ze bouwden de ene na de andere elektrisch geladen tornado die flink veel schade wist aan te richten en uiteindelijk Deadpool zich ook liet overgeven.

En als de overloper die hij is, bood hij ineens zijn diensten aan om zich aan te sluiten bij ons team. We hadden dus Deadpool unlockt. Overigens konden we nooit alle helden unlocken, omdat we nu aan de kant vochten van Captain America en dat betekende dat we een select aantal helden - zoals Iron Man die voor de andere kant vecht - nooit zouden kunnen kiezen als deel van ons team.

Stiekem

Gelukkig kregen we ook nog de kans om aan de andere kant van de burgeroorlog te spelen. We mochten onder leiding van Nick Fury van S.H.I.E.L.D. de schuilplaats van Doctor Doom stiekem besluipen. Wat er zo stiekem was aan het met veel geweld en explosies door de straten van Latvaria te vechten is, weten wij ook niet.

Maar goed, het ging er nagegoeg hetzelfde aan toe als in Washington, alleen waren we nu met een ander gezelschap en dat betekende andere superkrachten en andere Fusion-mogelijkheden. Wolverine en Iron Man vonden het erg tof om Iron Man’s laserstraal af te ketsen op de klauwen van Wolverine waardoor er ineens heel veel stralen vanaf kwamen, welke overigens gericht konden worden. Dit eiste wel vrij veel coördinatie van beide spelers.

Electro

Tijdens dit potje werden we opgewacht door Electro en deze man was niet zomaar te verslaan. Hij laadde zich steeds op aan de omringende generatoren. Teamwork was dus erg belangrijk en daar faalde we een beetje. De Fusion moves waren al snel op en deze moesten weer opgeladen worden terwijl Electro ons gewoon bleef elektrocuteren.

De sleutel naar de winst was het slopen van de generatoren. Toen we hier echter achter waren, was de helft van het team al dood en hadden we nog maar een zeer geringe kans om te winnen. Dat deden we dan ook helaas niet. Gelukkig was de hands on-sessie na deze baas ook afgelopen of we nu gewonnen of verloren hadden.

Marvel: Ultimate Alliance 2 ziet er grafisch een stuk beter uit dan het eerste deel, maar dat hadden we natuurlijk ook wel mogen verwachten. Verder zijn er wat basic dingen verbeterd waar de fans kritiek op hadden. In de basis blijft het echter hetzelfde idee: zoveel mogelijk vijanden afmaken die je tegenkomt en dat doet de game prima. Leuk is ook dat je het met drie vrienden tegelijk online kunt spelen en dat je de keuze hebt uit een flink aantal speelbare superhelden. Tot nu toe zijn er 21 bevestigd en er zijn plannen om ook wat helden als downloadable content aan te bieden.

Platform: Xbox 360, PS3, PS2, Wii, DS, PSP | Release: september 2009