Review: Shadow Complex

HAARLEM - De vakanties zijn voorbij, dus worden de koffers weer uitgepakt en (hopelijk) de consoles weer aangezet. Precies op tijd voor Shadow Complex. Kan deze zomerhit de verwachtingen waarmaken?

In de zomerperiode is het traditioneel erg rustig als het gaat om games. Dat gaat zeker op voor het jaar 2009.

De afgelopen maanden waren de nieuwe spellen zowat op één hand te tellen. Maar aan alles komt een eind, zo ook aan de vakantie.

Alle gamers die hun Xbox 360 weer hebben aangezet, zijn precies op tijd voor de grote afsluiter van de Summer of Arcade.

Vorig jaar leverde dat topgames op zoals Braid en Castle Crashers. In 2009 is de beurt aan Shadow Complex, een game die volgens de ontwikkelaar duidelijk is geïnspireerd door oude 2D-topgames zoals Metroid en Castlevania: Symphony of the Night.

Aangezien die games tot onze favoriete spellen behoren, waren wij meer dan nieuwsgierig naar Shadow Complex, een actievolle 2D-game die actie- met platformelementen combineert.

Met een slordige 834 MB is het niet een game die binnen een paar seconden op je harde schijf staat, maar met een beetje breedbandverbinding moet dat toch geen probleem zijn.

Red je vriendin

In het spel wordt de hoofdrolspeler Fleming onbewust meegesleurd in een groots complot om een staatsgreep te plegen in de Verenigde Staten. Je bent in eerste instantie alleen maar op zoek naar je vriendin, die tijdens het verkennen van een grot plotseling verdwijnt.

Het duurt niet lang voordat je stuit op een immens complex, waarin de hardhandige soldaten en je nieuwe liefje verdwijnen. Zodra je naar binnen gaat, zegt Fleming ‘I’m in way over my head’. Een uitspraak die klopt als een bus.

Shadow Complex hanteert een aantal beproefde spelprincipes, zoals begin klein en eindig groot. Zoals de naam van de game al doet vermoeden, is de spelwereld behoorlijk groot, maar krijg je elke keer weer een nieuw deel voor je kiezen.

Elk met zijn eigen looks, vijanden en uitdagingen voor de speler. In het fabrieksdeel zijn niet alleen de vijanden dodelijk, maar ook de lopende banden, laserstralen, enorme ventilators en andere delen van de omgeving zorgen voor het nodige gevaar.

Unreal graphics

Je moet dus goed uitkijken waar je naartoe loopt, sprint, of springt, al is het maar om te genieten van de graphics. Shadow Complex is gewoon één van de beste uitziende Xbox Live Arcade-titels.

Of je nu door de grotten kruipt of bezig bent met een waanzinnige schietpartij in één van de grote hallen in Shadow Complex, het ziet er ontzettend goed uit.

De spelwereld van Shadow Complex is niet alleen mooi, maar zit ook nog eens vol met geheimen. Overal zitten upgrades verstopt.

Sommige zijn kinderlijk eenvoudig op te sporen, terwijl voor andere goodies je moet beschikken over de juiste uitrusting (en snelle reflexen). Voor deze extra’s zal je dus hard moeten werken, maar de hoofdmissie is en blijft duidelijk.

Je merkt gewoon dat er erg goed is nagedacht over de opbouw van Shadow Complex. Er is geen onduidelijkheid over waar je heen moet of hoe je daar moet komen (een groot struikelblok bij dit soort games).

Overleven

Dat wil niet zeggen dat er geen behendigheid nodig is in Shadow Complex. Vijandelijke soldaten staan zeker hun mannetje. De kogels en raketten vliegen je soms om de oren en hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe meer schade ze je kunnen toedienen.

Overigens kun je de moeilijkheidsgraad (ook tijdens het spel) altijd wijzigen, om de game makkelijker of juist meer uitdagend te maken.

Je gaat de game ook anders spelen naarmate de game vordert en je een betere uitrusting tot je beschikking hebt. In de beginfase is het absurd om met je pistool op je tegenstanders af te rennen.

Je maakt dan meer gebruik van het verrassingselement en de omgeving voor dekking. Als je eenmaal beschikt over een sterk armor, raketwerper en flink wat upgrades voor je gezondheid, dan ga je meer als een Rambo te werk.

Kleine minpuntjes

Het belangrijkste is dat Shadow Complex behoorlijk lekker speelt en erg verslavend is. Toch zijn er een paar kleine minpuntjes. Zo is het recht naar boven springen door een smalle ruimte en daarna meteen een richel vastpakken soms erg lastig.

Ook het gebruiken van de hook shot kan misgaan, omdat het niet duidelijk is of je wel aan bepaalde voorwerpen omgeving stabiel kunt hangen. Het zijn geen halszaken, maar kunnen soms voor irritatie of ergernis zorgen.

Dat heeft ons er niet van weerhouden om Shadow Complex in twee marathonsessies uit te spelen en het is dan ook zeker geen game die je snel weglegt. De spelduur voor een enkele keer uitspelen op normale moeilijkheidgraad ligt tussen de zeven en acht uur, waarbij er normaal gezocht wordt naar upgrades en andere geheimen.

Challenge Packs

Naast de singleplayer-campagne zijn er ook nog een aantal Challenge Packs, waarin je vaardigheden met bepaalde krachten en wapens kunt testen. Deze voegen ook nog wat speeltijd (en uitdaging) toe.

Volgens ontwikkelaar Chair leent de game zich er goed voor om deze te herspelen. Toch missen wij hiervoor een aantal spelopties. Bij een nieuwe game wordt namelijk alleen je ervaringsniveau meegenomen.

Je zal achter alle uitrusting en upgrades opnieuw moeten vinden, terwijl een vriendelijkere optie de speler alleen de missende items (op basis van je vorige spelen) laat zoeken. Een teleport-systeem van en naar willekeurige save rooms zou bovendien een tweede ronde meer snelheid geven.

Shadow Complex is een geweldige Xbox Live Arcade-game die liefhebbers van actie en (2D-)platforming absoluut zal aanspreken. Het spel is een grafisch pareltje, maar blinkt vooral uit in verslavende gameplay, een supergoede opbouw en een gevarieerde en spannende spelwereld. Het springen in nauwe ruimtes kan beter en iets meer mogelijkheden qua herspelbaarheid zou leuk zijn geweest. Al met al is Shadow Complex echter absoluut een zomerhit, die je voor een luttele 15 euro in huis kunt halen. (86%)

Platform: Xbox 360 | Release: 19/08/2009

Tip de redactie