HAARLEM - Bizarre Creations mag dan geen Project Gotham-games meer mogen maken, dat houdt niet in dat ze gelijk ophouden met het maken van racegames. Daar zijn ze immers erg goed in.

Maar na zoveel racegames kun je er natuurlijk wel een beetje inkomen dat de mensen bij deze studio ook wel een keertje iets anders willen.

Racen is ook maar racen en dat gaat een keertje vervelen. Daarom heeft Bizarre ervoor gekozen om wat anders te doen met Blur. Niet meer simpelweg eerste worden tijdens een race van A naar B. Nee, er zit meer in.

In de versie die wij speelden, kregen we namelijk een missie voorgeschoteld. Het was ons doel om voor een bepaalde tegenstander te eindigen.

Als hij vierde was, dan moesten wij derde worden en als hij tweede reed, dan moesten wij wel eerste staan om verder te komen. Zou hij 'total loss' gaan tijdens de race, dan was de missie sowieso geslaagd.

Power-ups

Nu is dat laatste moeilijker uit te voeren dan je zou denken. Er zijn heel wat power-ups te vinden op de track en deze worden zo snel aangevuld, zodat wanneer je vlak achter iemand aan scheurt, je nog steeds een flinke kans hebt om een wapen op te pakken.

Een volle power-up balk (deze bestaat dan uit drie opgepakte krachten) moet dus niet zo’n probleem zijn. Daarbij kun je ze ook nog eens alle drie nagenoeg tegelijk afvuren op je tegenstander. Alleen garandeert dat helemaal niets.

De tegenstander kan zijn schild met de juiste timing inzetten, of misschien wat vertragen of van de weg raken. Iemand Total-loss krijgen is een probleem.

Zeker met de reparatiestations die overal over de track zijn verspreid. Daar moet je dan wel de poower-ups en de shortcuts voor missen, maar een race halen is altijd belangrijker dan het niet behalen.

Snel reactievermogen

Even terugkomend op het schild. Je hebt drie keer de beschikking over het schild dat je beschermt voor de aanval die op dat moment tegen je wordt ingezet.

Je hebt geen idee wat er tegen je wordt gebruikt, je wordt alleen maar heel kort van tevoren ingelicht dat je snel op de knop moet drukken om je shield aan te zetten om de aanval af te keren.

De timing hiervan luistert heel nauw. Iets te laat betekent een rake aanval en iets te vroeg en je schild is alweer uit voordat de aanval je raakt. Een snel reactievermogen is een must.

Dat geldt overigens ook voor de races zelf. De tweede race die we konden spelen was een chaos. Stel je voor dat jij samen met negentien andere schietende en boostende malloten op één baan moet rondrijden. Op een gegeven moment ligt de halve weg bezaaid met mijnen en wordt je precies op een van die mijnen geschoten.

Vergevingsgezind

Overal liggen power-ups en heb je afslagen die naar een shortcut leiden. Daarbij zul je constant aan alle kanten worden ingehaald of belaagd door tegenstanders.

Dingen ontwijken en goed door kunnen rijden, vereisen dan niet alleen een snel reactievermogen meer. Gelukkig is het een typische arcade racer en is de gameplay nogal vergevingsgezind als je een keertje niet remt voor een bocht.

Dat is maar goed ook, want het komt nogal eens voor dat er iets met je gebeurt in een bocht. Zo kun je denken aan een idioot die je zijkant graag van de zijkant wil zien of een aanval die jou net raakt terwijl je aan het sturen bent.

Dan is het wel eens handig dat je jouw auto redelijk makkelijk weer onder controle hebt. Lukt dit niet, dan herkent de game dat en spawn je weer heel snel op de baan, waardoor je nooit een eeuwigheid bezig bent met keren.

Blur wist ons zeker te vermaken. Vooral de race met twintig man tegelijk was erg vermakelijk omdat er eigenlijk teveel gebeurt om bij te houden. Ook het feit dat een race niet standaard hetzelfde doel heeft, is een fijne afwisseling binnen het genre. De game staat gepland voor later dit jaar en we hopen dan ook snel meer te kunnen vertellen over deze chaotische racegame.

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: 06/11/2009