Special: Rage

De grootvaders van de first person shooter zijn druk bezig met Rage. Maar hoe gaat het met de ontwikkelaar en met hun nieuwste project? Een update.

Het in Texas gelegen id Software mag de vader van de first person shooter worden genoemd. Het waren deze heren die onder leiding van de twee John’s (respectievelijk John Carmack en John Romero) de wereld veroverden met Wolfenstein 3d, Doom en Quake. Romero verliet het bedrijf met ruzie en ging ten onder aan zijn Daikatana-droom, terwijl Carmack en zijn kompanen rustig doorgingen met Quake II en het nog steeds geniale Quake III Arena.

Het laatste serieuze wapenfeit dat de studio in de winkels legde, was Doom 3 en die stamt alweer uit 2004. Hierna werden games uitgebracht waar id Software wel een flinke vinger in de pap had, maar ‘zelf niet al te veel aan meewerkte’. Denk aan Quake IV en Wolfenstein, beiden gemaakt door Raven en Enemy Territory: Quake Wars gemaakt door Splash Damage.

Tech 5 engine

Carmack leek het te druk met het maken van raketten en het ontwikkelen van spelletjes voor de DS en de mobiele telefoons voor het bedrijf van zijn vrouw, Fountainhead. Wel werd in 2007 de fraai uitziende Tech 5 engine gepresenteerd. Deze nieuwe game-engine zou de concurrentie met de populaire Unreal Engine 3 van Epic Software met gemak aan moeten kunnen.

Titels waren er ook: naast een vierde Doom werd het spiksplinternieuwe Rage aangekondigd, maar deze verdween in de voor id Software zo tekenende radiostilte. Quake Live, een gratis online variant op Quake III werd gelanceerd, id Software tekende bij Zenimax die onder andere ook Bethesda onder haar vleugels heeft en langzaam druppelde de laatste maanden weer wat informatie van Rage naar buiten en deed ook Carmack weer eens een boekje open over hoe het bedrijf op dit moment bezig is.

Verschoven focus

Zo is men afgestapt van het idee waarin het bedrijf slechts uit veertig man bestond en aan één game tegelijk werkt. Op dit moment is id Software onderverdeeld in het technische team bestaande uit Carmack en een assistent programmeur, een team dat werkt aan updates en patches voor Quake Live, een team dat werkt aan Doom 4 en weer een ander team dat druk bezig is met Rage.

De focus is verschoven van het ontwikkelen voor de pc naar de consoles. Dit betekent overigens niet dat de games niet zullen verschijnen voor de pc. Ze worden alleen, anders dan in het verleden, heel erg met de console in het achterhoofd ontwikkeld. De muis/toetsenbord-combinatie die vrijwel niet weg te denken was bij eerdere id-games zou nu niet langer de superieure besturingsvorm zijn.

Reusachtige komeet

In Rage treffen we de wereld aan na de inslag van een reusachtige komeet. De steden zijn weggevaagd, de regeringen vernietigd en het grootste gedeelte van de bevolking is gestorven. Overlevenden wonen in zelfgecreëerde steden, zijn bandieten geworden die het voorzien hebben op reizigers en natuurlijk zijn er ook weer mutanten die het gemunt hebben op iedereen die er niet verschrikkelijk misvormd uitziet.

Als speler heb je de hele catastrofe overleefd door een van de gelukkigen te zijn die door de regering voor de inslag van de komeet in een zogenaamde ark is verborgen. Het idee was dat deze na verloop van tijd open zou gaan en dat de mensheid op deze manier zichzelf kon gaan herbouwen. Door een mankement gaat je ark echter eerder open en daar sta je dan in een verschrikkelijke woestenij.

Al deze zaken doen natuurlijk direct denken aan die geweldige game genaamd Fallout 3. Zelfde soort omgeving en dezelfde soort bewoners, maar id Software wil heel duidelijk stellen dat - hoewel er in Rage duidelijk veel meer vrijheid zit dan in Doom, Quake of Wolfenstein - je niet lukraak overal naar toe kunt gaan waar je maar wilt. Het idee is om mensen niet hopeloos te laten dolen en verdwalen. Je krijgt quests van niet speelbare figuren en kunt daarna wel terug om een groep mutanten overhoop te schieten of om het huisje waar je in de quest voorbij kwam nader te onderzoeken.

Alles is uniek

Het mag verder duidelijk zijn dat Rage een keer niet alleen maar in donkere bunkers en diens gangen af zal spelen, maar door de mega texture-technologie van de nieuwe Tech 5 engine zul je enorme vlaktes moeten doorkruizen waarin niets een copy/paste-gevoel zal geven. Van hoge bergen tot de komeetkrater, alles is uniek.

Je hoeft in Rage niet alles te voet af te leggen, maar je kunt de beschikking hebben over een buggy. Vervelende is dat je in de game niets voor niets zult krijgen. Je zult sommige upgrades op het gebied van wapens, voertuigen en uitrusting kunnen vinden, maar de meeste zul je moeten verdienen. Dit doe je door quests te voltooien, maar ook door aan races deel te nemen in je buggy. Geen nood als je niet zo’n enorme raceliefhebber bent, want dit zijn races waarin je niet per se als eerste over de finishlijn hoeft te komen, soms is overleven al voldoende of zul je de ‘rode’ buggy met de doodskop van de weg af moeten schieten.

Een zacht prijsje

Je leest het goed: schieten. Deze buggy’s zijn namelijk uitgerust met een keur aan wapens die jij zoals gezegd zult moeten kopen voordat je er van kunt genieten. Het is handig om niet alleen de zwaarste guns op je dak te plakken, maar om ook te investeren in de motor, banden of bepantsering van de buggy. Krijg je uiteindelijk toch panne met je bolide, dan kun je altijd even stoppen bij de lokale garage waar deze voor een zacht prijsje wordt gerepareerd.

Voor de gevechten tegen bandieten en mutanten zijn er natuurlijk de bekende wapens zoals pistolen, shotguns en machinegeweren. Deze kun je voorzien van verschillende soorten munitie die je kunt inzetten per gepaste situatie. Er zijn ook nog wandelende gun turrents die je kunt gebruiken om je zelf dekking te geven of een boemerang waar je tegenstanders stilletjes mee kunt omleggen.

Ook de kruisboog zal voor veel gamers een favoriet wapen worden, aangezien deze geruisloos en gruwelijk is. Voor wie trouwens geen zin heeft in een eindeloos singleplayer-avontuur is er BashTV. Dit is een soort kruising tussen Horde uit Gears of War 2 en MadWorld. Enige wat je doet in Bash TV is je gevechts-skills op de proef stellen wanneer je de ene na de andere aanvalsgolf van mutanten moet zien te overleven. Lekker bruut voor tussendoor dus.

Op zijn id Software’s is de releasedatum van Rage ‘when it’s done’ en voor het zover is, liggen er nog een aantal uitdagingen op het bord van id. Zo loopt de framerate van de PS3-versie ver achter op die van de pc- en Xbox 360-versie van de game, maar moet de ontwikkelaar aan de andere kant voor deze platformen een oplossing vinden voor de hoge opslagcapaciteit die nodig is om de game aan de man te brengen. De voorlopige inschatting is dat er maar liefst vier dvd’s nodig zullen zijn om de volledige game bij je thuis te brengen. Allemaal overkomelijke problemen, maar we willen natuurlijk wel dat ze eerst worden opgelost voordat we aan de nieuwste telg van id beginnen.

Platform: PS3, Xbox 360, pc | Release: nog niet bekend

Tip de redactie