Kritiek op gebrek originaliteit features in games

Tijdens een presentatie op de GDC in Keulen had Remedy’s Matias Myllyrinne geen goed woord over voor de vele op elkaar lijkende features die ontwikkelaars aan games toevoegen.

Myllyrinne zei in zijn speech dat deze cliché extra’s onderdeel uitmaken van een veel gebruikte marketing techniek. Echter gaat niemand deze features daadwerkelijk spelen, denkt de managing director van Remedy.

Het begint volgens hem al met de generieke titels van games die standaard woorden bevatten als 'war', 'race' en 'star', gevolgd door een al dan niet onuitspreekbare subtitel. "Bijvoorbeeld, Race of War II: The Wrath of Cthulu. Excuses, als iemand daar aan werkt."

Ik-ook features

Myllyrinne stelde dat het belangrijk is om dit soort 'me-too' features te schrappen. Zo zouden teveel games weinig vernieuwende multiplayer-modi bevatten, zoals de vele Counter-Strike variaties die standaard geleverd worden bij shooters. “Ik snap het niet, want mensen gaan dit niet spelen. Ze gaan Halo’s multiplayer spelen of die van Gears of War en Call of Duty, of iets dat indrukwekkend, goed en uniek is.”

Hij voegde daar aan toe dat Remedy zich focust op de essentie. De ontwikkelaar van Max Payne en Alan Wake richt zich slechts op enkele features, maar die features maken ze naar eigen zeggen heel erg goed, waarbij ze hopen dat een paar zelfs zo innovatief worden dat andere studio’s er nog niet mee bezig zijn.

Alan Wake

Over Alan Wake wist Myllyrinne te vertellen dat de game zo goed als klaar is. "De horror-titel is weliswaar nog niet goud, maar hoeft nu alleen nog wat verfijnd te worden", aldus Myllyrinne. De nieuwe IP komt volgend jaar in de lente uit voor de Xbox 360. Het is nog niet zeker of de eerder aangekondigde pc-versie ook ooit het daglicht ziet, maar Remedy sluit niets uit.

Tip de redactie