'Gemiddelde gameverslaafde is dik en depressief'

Een recent onderzoek naar gameverslaafden zou hebben uitgewezen dat veelvuldig gamen samenhangt met een slechte gezondheid.

Het Amerikaanse onderzoek van de Centres for Disease Control and Prevention (CDC) werd uitgevoerd onder ruim 500 volwassenen van 19 tot 90 jaar. Hier bleek onder meer uit dat de gemiddelde gameverslaafde 35 jaar oud is. Hoewel dit het heersende vooroordeel over gamende jongeren enigszins ontkracht, lijken de andere resultaten wel een negatief imago van de fervente gamer te bevestigen.

In de studie werd deelnemers gevraagd of zij wel eens een game spelen, hoe vaak zij gamen en hoeveel ze gebruik maken van het internet. Daarnaast werd gevraagd naar hun zelfbeeld en werd hun lichamelijke en geestelijke gezondheid getoetst. Wat blijkt: hoe meer mensen gamen, hoe slechter hun gezondheid is.

Vrouwen en mannen
Bijna de helft van de ondervraagden (45 procent) gaf aan videogames te spelen. Vrouwelijke gamers waren naar eigen zeggen vaker depressief en hadden in het algemeen een lagere gezondheid dan niet-gamende vrouwen. Gamende mannen hadden gemiddeld een hoger BMI, ofwel vaker overgewicht. Zowel mannen als vrouwen waren bovendien afhankelijker van het internet voor hun sociale contacten.

Een van de wetenschappers, Dr. James Weaver, gaf aan dat deze resultaten de hypotheses van het onderzoek bevestigen. Bovendien zouden de uitkomsten volgens hem overeenkomen met eerdere onderzoeken die games linken aan overgewicht en mentale problemen. Weaver geeft aan dat hiermee tevens wordt bewezen dat volwassen gamers vaak bereid zijn om hun sociale leven in de echte wereld op te geven voor games.

Positief

De onderzoekers denken met hun bevindingen positieve maatregelen te stimuleren. Sowieso beweren zij niet dat games per definitie slecht voor je zijn. Er zijn verschillende vormen van games en sommige spelletjes zouden juist bevorderlijk zijn voor de persoonlijke ontwikkeling van spelers.

Zo stelt Dr. Primack dat het een uitdaging is om een balans te vinden tussen de positieve en negatieve aspecten van videogames. Daarbij moet volgens hem rekening worden gehouden met de rol die videogames inmiddels spelen in onze maatschappij. Wel vraagt de professor zich af wie ons zal blijven herinneren dat zowel kinderen als volwassenen eigenlijk vooral tikkertje en verstoppertje nodig hebben.

Tip de redactie