Door de opkomst van services als OnLive en Gaikai wordt dit het laatste jaar van de gouden periode van console videogames. Dat voorspelt Denis Dyack, oprichter van Silicon Knights.

OnLive en Gaikai zouden gamehardware overbodig maken, omdat games via deze services volledig draaien op servers. Dergelijke zogenaamde 'cloud computing' systemen konden dit jaar rekenen op bijval, maar ook op de nodige scepsis uit de game-industrie.

Onder ontwikkelaars is de nieuwe technologie bijvoorbeeld al erg populair. Het zou namelijk een oplossing bieden voor piraterij en de verkoop van tweedehands games. Sony vreest echter dat consumenten zullen worden opgescheept met erg hoge abonnementskosten en anderen denken dat het gebruik van deze systemen gepaard zal gaan met veel lag.

Dominant

Dyack hoort bij de optimisten die OnLive en Gaikai omarmen. Hij denkt dat het binnen twintig jaar de dominante computervorm wordt. Problemen als lag zijn volgens hem niet aan de orde als bedrijven maar voldoende investeren in het neerzetten van de hardware die de servers nodig hebben. Dyack gelooft zelfs zo sterk in het concept dat hij stelt dat 2009 het einde kan zijn van een gouden periode van video games zodra de eerste cloud-modellen voor games worden aangekondigd.

Dit betekent overigens niet dat Silicon Knights geen games meer zal ontwikkelen voor bestaande hardware. Dyack belooft dat het bedrijf games blijft maken voor consoles zolang deze nog winstgevend zijn. Hij vertelde bovendien dat de actiegame Too Human voor de Xbox 360 onderdeel uitmaakt van een trilogie, wat er mogelijk op wijst dat de studio deel twee momenteel ontwikkelt.