Cevat Yerli, mede-oprichter van de Duitse studio Crytek, heeft laten weten dat aanpasbare graphics-engines zeer belangrijk zijn voor het bedrijf.

Op deze manier kunnen games als Crysis er volgens hem namelijk steeds beter uit gaan zien naarmate de pc-hardware verbeterd.

“We hebben hier zeer veel kritiek op gekregen”, zegt Yerli over het feit dat Crysis tijdens de release in 2007 op vrijwel geen enkele pc voluit te spelen was.

“Maar het was altijd al het doel geweest om de zaken aanpasbaar te maken. Daardoor kun je de game nu en later spelen. Als je na twee jaar een nieuwe pc koopt zal de game er nog steeds beter uitzien.”

Ondanks dat er veel kritiek was op de hoge systeemeisen van hun game Crysis zegt Yerli dat ze meer positieve dan negatieve reacties hebben ontvangen. “Ik denk dan ook dat we dit zo blijven doen in de toekomst.

Vervolgens gaf Yerli het een en ander aan uitleg over de CryEngine 3. Deze is gedurende vijf jaar in ontwikkeling geweest bij 25 medewerkers.

Niets anders

Volgens de Crytek-topman zullen de games van 2012 er niet heel anders uitzien dan die van dit jaar. Dit omdat de standaard console-hardware nog steeds in gebruik zal zijn. Dit maakt het volgens hem dan ook alleen maar van groter belang dat een game-engine als de CryEngine 3 aanpasbaar is voor pc- en console-versies van een game.

Cevat Yerli liet eerder weten dat zijn bedrijf uit Duitsland zal vertrekken als de overheid beslist om gewelddadige games daadwerkelijk uit de winkelschappen te verbannen. Vandaag roept hij mensen op om de protestacties van boze Duitse-gamers te steunen. “We zeiden altijd dat we onze strategie nooit zouden veranderen. Maar nu lijkt het er op dat we dit gedwongen alsnog moeten gaan doen”, aldus Yerli.