HAARLEM - Ontwikkelaar Black Rock geeft uitleg over de nieuwe kunstmatige intelligentie die ze voor hun race-games hebben ontwikkeld.

“Hierbij reageren wagens niet langer als een ‘elastiek’ op de speler, want dat verbreekt het gevoel van een eerlijke race”, aldus Iain Gilfeather.

Volgens Gilfeather maken veel games gebruik van deze ‘elastiek-techniek’ waarbij tegenstanders nooit te ver bij de speler uit de buurt raken, om zo de actie optimaal te houden.

Echter is dit volgens de gameplayprogrammeur van Black Rock helemaal niet leuk voor de gamer omdat wagens die eenmaal zijn ingehaald ineens een stuk beter kunnen gaan rijden.

Daarom is de studio met Race Scripting gekomen en deze AI werd voor het eerst toegepast in hun game Pure.

“Spelers willen het gevoel hebben dat ze met dezelfde regels racen als hun tegenstanders, en als ze zien dat de tegenstanders zich aanpassen aan wat zij doen dan hebben ze het gevoel dat ze er alleen maar een beetje bijhangen voor de race. Het is niet eerlijk en niet leuk”, aldus Gilfeather.

Niet blij

Hij laat weten dat Disney’s Black Rock Studio eerder wel gebruik heeft gemaakt de deze elastiek-techniek in hun ATV-games.

“Hoewel de games redelijk goed werden ontvangen en niet veel kritiek kregen waren we intern toch zeker niet blij met de elastiekjes. Enkele designers wilden er dan ook snel van af. We zochten naar een race management dat niet snel te ontdekken zou zijn in een game.”

De techniek die ze uiteindelijk hebben ontwikkeld zorgt ervoor dat de speler gedurende de race constant in gevecht blijft met andere weggebruikers doordat de tegenstanders zijn opgedeeld in drie verschillende groepen die elke op een andere manier racet.

“Deze race management is subtiel en valt niet direct op voor de speler. Maar voelt juist alsof je wordt beloond voor je kwaliteiten”, aldus Gilfeather.

Pixel Planet

Black Rock Studio is een Engelse ontwikkelaar welke in 1998 werd opgericht door Tony Beckwith. Aanvankelijk begon de studio onder de naam Pixel Planet maar werd na de overname door Buena Vista Games in 2007 omgedoopt tot Black Rock Studio.

Momenteel werkt de ontwikkelaar aan de racegame Split/Second welke volgend jaar naar de Xbox 360, PlayStation 3 en pc zal komen.