Review: Killing Floor

HAARLEM - Na het vorig jaar verschenen Left For Dead komt er dit jaar nog een ‘zombie-shooter’ uit. Komt deze game van Tripwire enigszins in de buurt van Valve´s meesterlijke game?

Eigenlijk mogen we niet spreken van een zombie-shooter, omdat volgens het verhaal Londen het doelwit is geworden van een uit de hand gelopen experiment van aparte wezens genaamd specimens.

Deze specimens kom je tegen in verschillende soorten en maten. Zo kom je in het begin van de game voornamelijk zwakke specimens tegen die je proberen te bijten en te pakken.

Zodra je verder komt, krijg je te maken met zwaardere tegenstanders. Zo zijn er grote dikke specimens die zuur spugen, specimens die op spinnen lijken, onzichtbare specimens en nog veel meer.

Het klinkt als zombies, ze zien er uit als zombies, maar het zijn dus geen zombies.

Lasapparaat

Londen is dus overlopen, waarna de stad geëvacueerd is. Jij speelt als een van de laatste overlevenden. Je krijgt de keuze uit verschillende personages, maar dit heeft verder geen grote gevolgen op de spelervaring.

Je start in het begin met een mes, pistool, injectienaald voor medicijnen en een lasapparaat. Vrij standaard en vanzelfsprekend op het lasapparaat na. Hiermee krijg je namelijk de mogelijkheid om deuren te openen of juist dicht te lassen.

De levels zijn uitgestrekt en spelen zich in en buiten Londen af. Doordat er verder geen mensen zijn, krijg je een gevoel van eenzaamheid en radeloosheid die films zoals 28 Days Later oproepen.

Er komen verschillende golven met specimens op je af waarbij je tussen iedere golf één minuut rust krijgt. Het bijzondere aan deze game is dat de levels geen begin en ook geen einde hebben.

Schuilplaats verlaten

Je bent dus niet genoodzaakt je schuilplaats te verlaten. Deze kan je door middel van enkele strategisch gelaste deuren verder versterken.

Omdat er tussen iedere golf ook een handelaar verschijnt op een willekeurige aangegeven plaats wordt je min of meer gedwongen om door de levels te bewegen. Dit is noodzakelijk, aangezien deze handelaar je van nieuwe munitie en wapens kan voorzien.

Het is wel verstandig om hetzelfde wapen regelmatig te blijven gebruiken. Het is namelijk zo dat kills voor experience points zorgen, maar dan alleen voor de klasse waar dat wapen betrekking op heeft.

Sniper

Voer je bijvoorbeeld veel headshots uit met een bepaald wapen, dan krijg je experience points in je sniper-klasse, genees je jezelf en je teamgenoten veel dan krijg je experience points in je medic-klasse.

In het begin van het spel is het verstandig je ergens op te focussen, want zodra je het volgende level van je klasse gehaald hebt dan krijg je nieuwe eigenschappen erbij zoals extra schade, meer leven of betere accuratesse.

Meer zielen

In de singleplayer doorloop je alles alleen (dus zelfs zonder hulp van bots) en dit wordt al snel saai. Gelukkig heeft de ontwikkelaar ook een co-op multiplayer-mode in het spel verwerkt waardoor je met meerdere spelers een level kunt spelen.

Dit zorgt voor extra elementen, want het is belangrijk dat iedereen samenwerkt om een level te voltooien.

Hierbij moet je denken aan een evenwichtige samenstelling van klassen en een goede rolverdeling, maar je medicijnen zijn ook effectiever als je ze iemand anders toedient dan dat je ze zelf gebruikt. Meer zielen zorgt voor meer vreugde is hier zeker van toepassing.

Niet alles perfect

Helaas is niet alles perfect uitgewerkt in Killing Floor. De game is gemaakt als mod op de Unreal Tournament 2004 engine en ondanks wat oppoetswerk ziet het er allemaal gedateerd uit. Verder zijn de voice overs niet om over naar huis te schrijven.

De stemmen zijn slecht uitgewerkt en de teksten zijn tenenkrommend. Als laatste is er nog het probleem met ‘griefing’ (oftewel zieken) online.

Gelukkig zijn wij het nog weinig tegengekomen, maar sommige spelers vinden het grappig om in de deurpost te gaan staan tussen jou en de handelaar. Aangezien de game online alleen co-op is te spelen, staat de friendly fire uit.

Killing Floor kan qua uitwerking misschien niet tippen aan Left for Dead, maar blinkt op zijn eigen manier uit. Alhoewel de game er nogal gedateerd uitziet, is de gameplay zeer vermakelijk en is de co-op multiplayer een welkome toevoeging. Voor de relatief lage prijs van ongeveer 20 euro krijg je een hoop speelplezier terug. (76%)

Platform: pc | Release: 07/08/2009

Tip de redactie