HAARLEM - Iedereen die zijn hoop had gevestigd op een LAN-functie in StarCraft II kan deze volgens Blizzard nu definitief laten varen. Deze zal net als een co-op modus gaan ontbreken als de game in 2010 verschijnt.

Hoewel vandaag bekend wordt dat ruim 100.000 boze gamers inmiddels de online petitie hebben getekend waarin wordt aangedrongen op een LAN-functie in StarCraft II, houdt de uitgever en ontwikkelaar voet bij stuk.

Daarnaast wordt duidelijk dat Blizzard deze multiplayer-functie in geen van haar toekomstige games meer zal verwerken.

“Ik denk dat LAN een geweldige voetnoot in onze geschiedenis is, net zoals DOS dat was”, zegt Blizzard-baas Rob Pardo.

“Het was een zeer moeilijke beslissing en we hebben er ruim een jaar over gesproken voordat we uiteindelijk besloten dat dit meer de richting voor de toekomst is, niet alleen voor ons maar voor de gehele industrie.”

Eerste van drie

Het verhaal in StarCraft II zal de subtitel ‘Wings of Liberty’ meekrijgen en is het eerste deel van drie campaigns. De game staat gepland voor een release in 2010 en zal worden uitgebreid met de Zerg campaign ‘Heart of the Swarm’.

De trilogie wordt afgesloten met ‘Legacy of the Void’, een verhaal dat om de Protoss zal draaien.

Rob Pardo liet verder ook nog even zijn licht schijnen over Microsoft’s Project Natal, en volgens hem is de nieuwe besturing niet zo geweldig als Microsoft wil doen geloven.

“Ik heb even met Natal kunnen spelen en het grote probleem dat het nog heeft is de ruimtelijke herkenning zodra je met je handen beweegt”, vertelt de baas van Blizzard.

Onnauwkeurig

Eerder liet Michael de Plater van Ubisoft weten dat hij de nieuwe besturing van Microsoft graag zou willen gebruiken bij RTS-games, maar dit is volgens Pardo onmogelijk.

“Je zal nog steeds een interface nodig hebben om dat te kunnen spelen, en Natal zal hiervoor nog te onnauwkeurig zijn zoals de Wii dat nu ook nog is.”

Mocht Blizzard er echter ooit voor kiezen om actief games te gaan ontwikkelen voor de consolemarkt dan verwacht Pardo wel dat zijn bedrijf hier net zo succesvol in zou zijn als op de pc. “Maar dat zal vandaag nog niet gebeuren”, zegt hij over consolegames van Blizzard.

“Het is wel iets waar we altijd over praten omdat we zeer grote console-gamers zijn.”