AMSTERDAM - LucasArts heeft zich met Star Wars Battlefront: Elite Squadron aan de grote opdracht gezet om een handheld-game te maken die qua content niet onder doet voor een grote titel op de consoles.

Na een presentatie van de game kwamen wij tot de conclusie dat het project zeer goed op weg is.

Star Wars Battlefront: Elite Squadron komt later dit jaar naar de PSP en de DS en belooft een volgepakte game te worden op zowel het gebied van de singleplayer campaign als de multiplayer-modus. Het verhaal dat hierbij als rode draad zal dienen gaat over X2, een Clone Trooper die gemaakt is uit Jedi-DNA. En hoewel zijn broer X1 nog aan de zijde van het slechte Empire vecht, kiest X2 voor een carrière bij de Rebellion.

Deze actiegame zal verder bouwen op het systeem van de Renegade Squadron-titel uit 2007 dus de strijd zal zich hier zowel op de grond als in de ruimte afspelen. Echter zal je hierbij niet langer gebonden zijn aan alleen een gevecht op de planeet óf in de ruimte. Alles kan namelijk altijd in beide gebieden worden uitgevochten en dit lijkt de gameplay van veel meer diepgang te gaan voorzien.

X-Wing

Stel je voor: Je bent diep verwikkeld in een strijd op een planeet en je pakt even snel een buggie om naar een andere locatie te rijden om daar vervolgens in een X-Wing te springen. Hiermee vlieg je zonder problemen de dampkring uit om in de ruimte de strijd te beslissen. De vrijheid die je gaat krijgen, lijkt dan ook ongekend groot te worden voor handheld-begrippen en lijkt erg veel richting de console-varianten te gaan zoals die enkele jaren geleden verschenen.

Het wisselen tussen de grond en de ruimte zal volgens LucasArts meer gaan betekenen dan slechts een andere achtergrond. Door bijvoorbeeld in de ruimte te vechten, kun je ook de actie op de grond beïnvloeden en vice versa. Ben je bijvoorbeeld in een heftig gevecht verwikkeld op een planeet dan kun je een Ion Cannon pakken en het schild van een vijandelijk ruimteschip uitschakelen dat ver boven je hangt. Vervolgens vlieg je hier naartoe om deze binnen te dringen en te veroveren.

Lange laadtijden

Aangezien Renegade Squadron op de PSP al te kampen had met verschrikkelijk lange laadtijden lijkt dit door het vergroten van het strijdveld natuurlijk alleen maar erger te gaan worden. Volgens LucasArts blijkt niets minder waar te zijn. Zo zullen de laadtijden nooit langer gaan duren dan zes seconden en worden deze voorzien van kleine cutscenes om die korte tijd te doden.

We zijn erg benieuwd hoe de game uiteindelijk zal gaan spelen. Niet alleen omdat de besturing uit de vorige PSP-game niet al te lekker werkte, ook zijn we erg nieuwsgierig naar de manier waarop LucasArts de balans in Elite Squadron heeft uitgewerkt tussen de lucht- en grondgevechten, aangezien deze dus invloed op elkaar hebben.

Verschillende fronten

Deze gameplay op verschillende fronten zal overigens in alle modi van de game mogelijk zijn. Zo zullen we in de Galactic Conquest-modus dus de Clone Trooper X2 volgen door de gehele Star Wars-serie (inderdaad, een verhaal dat van deel 1 tot aan het einde van deel 6 zal lopen), kunnen we aan de slag met een online multiplayer in Deathmatch- en Capture the Flag-varianten en is er een nieuwe Heroes vs. Villains modus aanwezig.

Tel daarbij op dat de singleplayer-ervaring in de Galactic Conquest-modus voor ruim 35 uur aan gameplay moet gaan zorgen en we kunnen toch wel stellen dat Elite Squadron een game wordt waar Star Wars-fans zich helemaal in kunnen gaan verzuipen. Daarnaast blijken er ook flink wat aanpassingen te zijn gedaan aan de manier waarop we straks de personages en de wapenuitrusting kunnen aanpassen.

Met 16 man online

Hoewel de PSP-versie dus de beschikking krijgt over een multiplayer voor maximaal zestien online spelers - en hier de helden geheel zelf te ontwerpen zijn - heeft de DS-game een multiplayer voor slechts vier gamers en zijn daar vaste klassen waar je uit kunt kiezen. Naast verder nog een overduidelijk grafisch verschil lijken beide games verder over vrijwel dezelfde content te gaan beschikken.

Tijdens de presentatie waren wij behoorlijk onder de indruk van de hoeveelheid content die LucasArts op een UMD-schijfje heeft weten te proppen en we zijn dan ook zeer benieuwd hoe dit allemaal gaat spelen als we de game eenmaal in handen krijgen. Vooral de PSP-versie van Elite Squadron lijkt een game te worden waar Star Wars-fanaten hun ogen op moeten richten, want een singleplayer van ruim 35 uur, een online multiplayer voor zestien man en een nieuwe Heroes vs. Villains-modus lijken je gegarandeerd een zeer lange periode te gaan vermaken.

Platform: PSP, DS | Release: vierde kwartaal 2009