Special: Quantum

AMSTERDAM - In de line-up voor de PlayStation 3 missen we nog duidelijk één soort game: een Gears of War-achtige titel. Tecmo wil dit oplossen met de op het eerste gezicht Gears of War-kloon Quantum.

In de wereld van Quantum komt er uit het niets een toren uit de grond. Deze toren begint te rotten en neemt de rest van de wereld mee in het proces.

Iets wat niet de bedoeling is volgens hoofdpersoon Syd. Hij onderneemt actie en heeft als doel de toren te slopen/doden.

Ja, er staat doden. De toren is namelijk een levend iets. Het beweegt en verandert terwijl je er omheen of doorheen loopt.

Dat houdt dus ook gelijk in dat de omgeving waarin jij je bevindt constant onderhevig is aan veranderingen. Paden kunnen worden afgesloten voor je neus en bruggen kunnen ineens naar iets heel anders leiden.

Fillena

De strijd aangaan met een levende toren klinkt als een heftige taak en dat lijkt het dan ook zeker te gaan worden. Gelukkig krijgt Syd hulp van Fillena.

Dit is een vrouw helemaal in het wit gekleed die zeker niet terugdeinst voor een beetje geweld. Ze heeft een flink zwaard tot haar beschikking en is niet bang om daarmee vijanden in tweeën te hakken.

Met een beetje hulp van Syd zijn de afstanden tussen hen en de vijanden ook geen probleem meer. Syd heeft namelijk de mogelijkheid om haar weg te gooien.

Dat doet hij blijkbaar maar al te graag, want ze mogen elkaar niet echt. Ze werken alleen maar samen omdat ze hetzelfde doel voor ogen hebben.

Hoge snelheid

Goed, tot zover zijn er niet heel veel vergelijkingen met Gears of War te vinden. Om iets meer aan te geven dat het ook echt geen kloon zal gaan worden, geeft Tecmo nadrukkelijk aan dat de snelheid in deze third person shooter veel hoger ligt dan we gewend zijn.

Dit zou een van de dingen zijn die de ontwikkelaar heeft meegenomen uit hun Ninja Gaiden-franchise. De game is nog maar voor 40% af en er liggen dus nog wat meer ideeën op de plank die nog toegevoegd kunnen worden.

Dat was het originele gedeelte en voor de rest is de game een duidelijke kloon van Gears of War. Hoeveel Tecmo ons er ook op wil wijzen dat dit echt iets anders moet gaan worden, valt het toch iedereen op dat deze game meer dan genoeg elementen heeft afgekeken van de genoemde Epic-franchise.

Tweelingbroer Marcus

De game wordt dan wel door een Japanse ontwikkelaar in elkaar gezet, maar dit doen ze overduidelijk met het oog op de westerse markt.

Syd lijkt de tweelingbroer van Marcus Fenix en als je even vergeet dat de wereld om je heen in leven is, dan zie je ook in Quantum de gotische stijl terug die is gebruikt in Gears of War.

Ook op het gebied van gameplay zie je op veel gebieden Gears of War terug. Zo is nagenoeg het hele cover-systeem overgenomen. Je kunt dekking zoeken achter verschillende muurtjes, er bovenuit steken om zo gericht te schieten, maar natuurlijk is blindfire ook mogelijk.

Ook de cover kan weggeschoten worden waardoor je gedwongen kunt worden om te verkassen. Syd heeft de keuze uit drie verschillende wapens die hij kan meedragen. Hij heeft nog net geen zaag onder zijn gun (wat niet is kan nog komen) maar hij is zeker het mannetje als het aankomt op close combat.

Vooralsnog zien wij in Quantum heel erg veel van Gears of War terug. Of dat een slecht ding is, moet je zelf maar bepalen. Omdat het een PlayStation 3 exclusive is, hebben wij er absoluut geen problemen mee. Al moet de game wel iets meer gaan bieden dan het magere verhaal en de eentonige omgevingen en vijanden die tot nu toe getoond zijn. Gelukkig is de game nog maar voor 40% af en heeft Tecmo tot ergens in 2010 om deze game iets te maken waar we allemaal rekening mee moeten gaan houden.


Platform: PS3 | Release: 2010

Tip de redactie