‘Doden in Operation Flashpoint: Dragon Rising wordt afgrijselijk’

AMSTERDAM - Volgens Sio Lenton van Codemasters wordt het doden van mensen in Operation Flashpoint: Dragon Rising zo bruut en vervelend mogelijk gemaakt. “Het wordt echt afgrijselijk om te zien”, aldus de producer.

“Een head shot is natuurlijk een kill, maar verder wordt het een stuk complexer. Zo kun je bijvoorbeeld iemand door zijn been of borst schieten en dan zal hij niet direct overlijden, zelfs niet als hij meteen neer gaat”, zegt Lenton. “Als je dan naar zijn positie loopt zal je hem letterlijk zien doodbloeden. Het wordt echt afgrijselijk om te zien.”

“We wilden de dood niet te licht of te makkelijk laten lijken. En hetzelfde schade-systeem geldt overigens voor jou, waardoor het allemaal een stuk uitdagender wordt. We willen de dood zo ongemakkelijk mogelijk maken, en ervoor zorgen dat spelers zo voorzichtig mogelijk te werk gaan. Je zal dan ook niet ‘guns blazing’ door een open veld rennen”, aldus Lenton.

Uitgesteld

Operation Flashpoint: Dragon Rising verschijnt op 8 oktober voor de Xbox 360, PlayStation 3 en pc. De tactische shooter zou aanvankelijk al in 2008 verschijnen maar is sindsdien meerdere malen uitgesteld door Codemasters.

De game is het vervolg op het door Bohemia Interactive ontwikkelde Operation Flashpoint uit 2001, maar mag volgens deze studio niet gezien worden als een officiële opvolger van hun game. Het eerste deel werd namelijk enkel uitgegeven door Codemasters maar na een conflict tussen beide bedrijven ging ieder zijn eigen weg.

ArmA-serie

Bohemia ontwikkelde vervolgens de vergelijkbare ArmA-serie, waarvan deel 2 onlangs is verschenen voor de pc. Marek Spanel, CEO van Bohemia liet eerder al weten zich af te vragen hoe Codemasters kan beweren dat ze een vervolg maken, zonder dat zij bijvoorbeeld de rechten op de game-engine hebben.

Tip de redactie