Preview: Guitar Hero 5

Guitar Hero is inmiddels een begrip en dat Activision daar goed gebruik van maakt, zien we wel aan de grote hoeveelheid titels die uitkomen en de naam Guitar Hero dragen. Zoals gebruikelijk komt de uitgever aan het einde van het jaar met een officieel nieuw deel.

We hebben het dan over Guitar Hero 5. Het vierde deel, Guitar Hero World Tour, introduceerde naast het gitaarwerk ook een drumstel en een microfoon. In het vijfde deel is het wederom mogelijk om los te gaan als drummer, zanger of bassist, maar de gitaar lijkt wel iets meer centraal te staan dan in het vorige deel.

Daarbij is het niet meer zo dat je een band moet vormen met allemaal verschillende muziekinstrumenten. Wil je Iron Maiden overtreffen en met vier gitaren losgaan met Guitar Hero 5 dan is dat gewoon mogelijk.

Ook andere willekeurige combinaties vormen geen probleem. In theorie kun je zelfs met vier drumstellen tegelijk spelen, maar dan moet je natuurlijk wel drie andere drummers zo gek krijgen om hun set mee te zeulen.

Toegankelijk

Tijdens onze speelsessie werd al snel duidelijk dat ontwikkelaar Neversoft het vijfde deel vooral zo toegankelijk mogelijk wil maken. Je kunt direct vanaf het beginscherm de Party Play mode opstarten en een nummer gaan spelen. Als een tweede speler mee wilt doen, dan zet deze gewoon zijn gitaar aan en kan hij direct meespelen.

Het gaat echter verder dan dat. Je kunt namelijk zelf aangeven welke nummers je langs wil laten komen en daarin heb je helemaal de vrije hand. Wil je een setlist met alle 85 nummers, dan stel je dat gewoon in en vervolgens zullen ze allemaal netjes achter elkaar worden afgespeeld.

Feestganger

Dat lijkt vooral een geschikte feature te zijn voor feestjes. Je kunt namelijk Guitar Hero 5 gewoon de muziek laten afspelen, zonder dat iemand meespeelt. Komt er vervolgens een nummer voorbij dat een feestganger wel even wil spelen (of is hij inmiddels aangeschoten genoeg om het aan te durven), dan kan hij dit gewoon midden in het nummer oppakken.

Vervolgens kan een andere speler later in het nummer bijspringen en als de moeilijkheidsgraad wat te hoog blijkt te staan, dan kan dit ter plekke worden aangepast. Is de gitaarpartij toch wat minder interessant dan gedacht, dan kan hij bijvoorbeeld achter een drumstel gaan zitten en verder gaan met dit instrument. Is het nummer afgelopen en blijkt de volgende plaat niet boeiend genoeg voor dezelfde spelers, dan laten ze Guitar Hero gewoon zijn ding doen en fungeert deze verder als jukebox.

Niet moeilijk doen

Dat er meer aandacht is besteed aan de fun factor, blijkt ook uit de aangepaste elementen als je met een band speelt. Zo heb je de ‘band moments’ die je activeert als je samen met andere bandgenoten een goede reeks aan noten speelt, waardoor je extra punten kunt scoren. Daarbij is het zo dat je bandleden die er weinig van bakken en daardoor afgaan, weer kunt redden door een tijdje goed te spelen met de rest van de band. De Star Power die in Guitar Hero World Tour gedeeld werd, zal in Guitar Hero 5 echter wel individueel zijn.

Daarbij kwamen we tijdens onze speelsessie een aantal modes tegen die het party-gevoel moeten gaan versterken. Zo heb je de Momentum mode waarin de moeilijkheidsgraad verhoogd wordt van de speler als deze goed blijft spelen. Datzelfde geldt voor spelers die het tempo niet kunnen bijhouden, waardoor de moeilijkheidsgraad omlaag schiet. Het is hierbij natuurlijk de bedoeling om op een zo hoog mogelijke moeilijkheidgraad te eindigen.

Ook kregen we de Elimination mode voorgeschoteld, waarin de spelers die te veel noten missen, worden uitgeschakeld en er uiteindelijk één winnaar overblijft. In de Do or Die mode is het nummer opgedeeld in secties. Mis je een aantal noten in een sectie, dan moet je wachten op de volgende sectie om weer mee te doen. De verschillende modes kun je laten afwisselen door de game, waardoor je telkens een andere ‘missie’ voor je kiezen krijgt.

Setlist

Qua setlist lijkt Guitar Hero 5 iets steviger te zijn dan Guitar Hero World Tour, maar nog steeds lijkt er te zijn gekozen voor niet al te veel heftige nummers. Nummers van Megadeth en Children of Bodom worden afgewisseld met nummers van Beck, Duran Duran en zelfs Stevie Wonder. Daarmee lijkt Neversoft de potentiële doelgroep zo groot mogelijk te houden.

Uitgever Activision heeft echter aangegeven dat in Guitar Hero 5 nummers te spelen zijn die je al hebt aangeschaft in eerdere delen. Dat zou tevens gelden voor nummers die je reeds hebt gedownload voor Guitar Hero World Tour. Vanwege rechtenkwesties kan de uitgever nog niet bevestigen welke nummers dat precies zullen zijn, maar ze gaan hun best doen zoveel mogelijk songs beschikbaar te stellen.

Music Studio
Voor de creatieve muzikanten onder ons keert de Music Studio terug. In Guitar Hero World Tour bleek deze voor veel spelers toch een beetje te complex en Neversoft heeft deze dan ook toegankelijker gemaakt in Guitar Hero 5. Zo kun je simpelweg met een basisnummer binnen een bepaald genre mee gaan spelen, waardoor je niet helemaal vanuit het niks een nummer hoeft te creëren.

Dat betekent overigens niet dat de diepgang van de Music Studio uit Guitar Hero World Tour volledig is verdwenen, aangezien je ook nog steeds zelf alles kan doen. Neversoft heeft wel de bediening binnen de Music Studio toegankelijker gemaakt, waardoor je eenvoudiger je eigen nummers kunt opnemen en op elk punt kunt aanpassen. Je creaties kun je vervolgens weer delen via GHTunes.

Alhoewel Guitar Hero 5 geen wereldschokkende veranderingen kent, zijn de aanpassingen wel degelijk nuttig. De ontwikkelaar lijkt vooral goed te hebben nagedacht hoe ze de franchise nog toegankelijker kunnen maken en daarin lijken ze zeker te slagen. Eigenlijk al het nieuws in Guitar Hero 5 komt simpelweg er op neer dat het minder gedoe met zich meebrengt om wat nummers met elkaar te spelen en dat is natuurlijk helemaal niet verkeerd.

Platform: Xbox 360, PS3, Wii, PS2 | Release: 18/09/2009