Hoewel veel ontwikkelaars laten weten een zee van mogelijkheden te zien met de komst van Microsoft’s Natal, zegt Codemasters dat zij op voorhand al weten niets met de nieuwe besturing te gaan doen in hun core racegames.

“De complexiteit van de besturing in een racegame, zeker in een core racegame als die van ons, vereist gewoon een controller”, zegt Ralph Fulton over hun aankomende racer DiRT 2. Dit is vooral nodig omdat de speler in zijn ogen een zekere feedback wilt voelen tijdens het racen, en er zeer veel precisie bij aan te pas komt.

Toch zegt Fulton dat Natal wel eventueel voor een toegevoegde waarde kan zorgen naast het gebruik van een traditionele controller. Op dit moment legt de chief designer met zijn team de laatste hand aan Colin McRae: DiRT 2, en deze zal op 10 september verschijnen voor de Xbox 360, PlayStation 3, Wii, PSP en DS. De pc versie van de game zal in december verschijnen.

DirectX 11

De pc-versie van de game loopt enige vertraging op omdat Codemasters deze wil voorzien van alle voordelen die DirectX 11 met zich mee zal brengen. “Wij denken dat de DirectX 11-opties te mooi zijn om te laten liggen. Vooral als je bedenkt hoeveel meer het kan toevoegen aan de visuele-ervaring voor pc-gamers”, aldus Bryan Marshall van Codemasters.

Door DirectX 11 zal het in Colin McRae: DiRT 2 mogelijk worden om onder meer gebruik te maken van multi-threading en Shader Model 5.0. DirectX 11 zal geleverd worden bij Microsoft’s nieuwe besturingssysteem Windows 7, en zal gelijktijdig als een downloadbare update verschijnen voor Windows Vista.