AMSTERDAM - John Carmack van id Software heeft zijn licht laten schijnen over de toekomst van de game-consoles. “We stevenen af op een aantal fundamentele limieten bij deze dingen”, aldus de mede-oprichter van id Software.

“We praten altijd over absurde dingen als het aantal teraflops en hoeveel geheugen er in onze game-machines zit”, vertelt hij. “Dat is natuurlijk geweldig, en er zal ook zeker nog een dergelijke generatie verschijnen, maar interessant genoeg stevenen we nu wel af op een aantal fundamentele limieten bij deze dingen.”

“We zijn al tegen de megahertz-muur aangelopen en op een gegeven moment zal er ook een kracht-muur zichtbaar worden waardoor je simpelweg niet meer processorkracht uit het ding kunt halen”, aldus Carmack. Verder laat hij weten dat hij – evenals vele andere ontwikkelaars – de huidige generatie prima vindt.

Lang rekken

“Als ontwikkelaars zien we deze generatie graag zo lang mogelijk uitgerekt worden. We hopen dan ook dat het nog aardig wat jaren zal duren voordat er een nieuwe console uit komt. Maar ik verwacht eigenlijk dat de nieuwe generatie eerder verscheept gaat worden dat we denken”, aldus Carmack.

Dat ook id Software nog veel te leren heeft met betrekking tot de huidige generatie consoles bleek wel toen onlangs bekend werd dat de studio problemen had met de ontwikkeling van de PlayStation 3-versie van Rage. Carmack zei enkele dagen geleden namelijk dat deze game momenteel beter loopt op de Xbox 360 dan de console van Sony.

Lage frame-rate

Het bleek hier om de frame-rate te gaan welke volgens Carmack op de Xbox 360 en de pc al op de gewenste 60fps loopt, maar op de PlayStation 3 niet verder lijkt te komen dan 20-30fps. Opvallend is dan ook dat id Software eerder altijd heeft aangegeven dat de Xbox 360-versie van de game voor problemen zorgde.

Deze versie zou namelijk minder mooi worden dan de PS3- en pc-game vanwege de beperkte opslagcapaciteit van het DVD-medium, en de compressie die nodig is om de game op twee schijfje te laten passen. Wat de huidige stand van zaken is bij de ontwikkeling van Rage laat Carmack vandaag niet weten.