Mothership Zeta is de allerlaatste downloadbare content voor Fallout 3. Je zou dan verwachten dat de ontwikkelaar het beste heeft bewaard voor het laatste stukje content, maar is dat wel zo?

Daar kunnen we in ieder geval direct antwoord op geven. Mothership Zeta is duidelijk niet de meest geslaagde downloadbare content voor Fallout 3. De ontwikkelaar lijkt al direct de fout in te gaan door de speler een volledig andere setting te bieden dan Fallout 3 zelf en ook de kenmerkende gameplay-elementen van de RPG voor een groot gedeelte links te laten liggen.

Wanneer je de content hebt geïnstalleerd, krijg je – zoals we inmiddels gewend zijn – een radiosignaal binnen. Eenmaal de aangegeven locatie bereikt, zul je een neergestort klein ruimteschip vinden. Nog voordat je de kans krijgt om uit te zoeken wat er is gebeurd, zul je opgestraald worden door een groots alien-ruimteschip.

Niet vredelievend

De aliens die zich in dit ruimteschip bevinden, blijken niet bepaald vredelievend. Zodoende zul je op een operatietafel belanden en je komt er dan achter dat Bethesda voor behoorlijk ouderwets ogende ruimtewezens heeft gekozen (wat natuurlijk goed aansluit bij de setting van Fallout 3). Niet veel later zul je wakker worden in een gevangeniscel.

Zonder wapens en uitrusting zul je moeten ontsnappen, wat overigens niet erg ingewikkeld blijkt. Niet veel later zul jij je spullen terugvinden en is het tijd om de aliens eens een lesje te leren. Dan kom je er echter achter dat het ruimteschip bijzonder weinig bewegingsvrijheid biedt.

Het schip bestaat voornamelijk uit nauwe gangetjes en het RPG-element komt nauwelijks nog om de hoek kijken. Je zult simpelweg een hele berg aan aliens moeten afknallen, die niet bepaald gevarieerd zijn. Ook de drones in het ruimteschip bieden te weinig variatie.

Niet bepaald boeiend

Het helpt dan niet mee dat de quests niet bepaald boeiend zijn. Zo moet je veelal generators vinden om deze te vernietigen of simpelweg specifieke knoppen indrukken, waarna je weer een berg aliens mag afknallen. Bethesda lijkt weinig moeite te hebben gedaan om de speler een interessante verhaallijn voor te schotelen. Je doel is simpel: zoek een uitweg en schakel eventuele tegenstand uit. Morele keuzes lijken daarbij nauwelijks een rol te spelen en dat is opmerkelijk, aangezien dat toch wel één van de belangrijkste elementen is in Fallout 3.

Je komt tijdens je buitenaardse avontuur nog wel een aantal andere personages tegen, die ook zijn ontvoerd door de kwaadwillende aliens. Zij kunnen je bijstaan tijdens je missie, maar je kunt ook in je eentje de strijd aangaan met de buitenaardse wezens. Je kunt echter niet om de hulp heen van Sally, een klein meisje dat blijkbaar haar weg goed kent binnen het ruimteschip. Zij kan door bepaalde nauwe doorgangen kruipen, om zo bijvoorbeeld deuren voor je te openen en zij zal je leidraad zijn tijdens je verblijf in het ruimteschip.

Alien-wapens

In een ruimteschip vol met aliens kun je natuurlijk het nodige nieuwe wapentuig en andere items verwachten en dat heeft Bethesda dan ook niet nagelaten. Je komt dan ook aardig wat nieuwe alien-wapens tegen, die overigens niet bepaald boeiend blijken. Als je eerdere downloadbare content hebt gedownload voor Fallout 3, dan heb je wellicht al betere wapens gevonden. Je kunt daarbij bijvoorbeeld items vinden waarmee je wapens en bepantsering kunt repareren en de nodige middelen om je personage te genezen.

Ook op dat gebied blijkt Mothership Zeta niet bepaald meerwaarde te bieden. Daarbij is de content behoorlijk kort. In drie à vier uurtjes ben je er echt wel doorheen en je kunt dan nog het ruimteschip verder verkennen om de opnames van gevangenen te vinden die je nog hebt gemist. Bethesda had echter veel meer mogen doen met deze content en Mothership Zeta voelt daardoor aan als een anticlimax.

Fallout 3: Mothership Zeta is niet de afsluitende downloadbare content waar we op hadden gehoopt. De content legt de focus te veel op de actie en doordat het ruimteschip vooral nauwe gangetjes kent, mis je de bewegingsvrijheid die Fallout 3 juist zo tof maakt. Daarbij zijn zowel de quests als de items niet erg interessant, waardoor Mothership Zeta erg tekort schiet voor de 800 Microsoft Point die je ervoor moet neerleggen. Een gemiste kans en dat is doodzonde, zeker als je bedenkt dat dit de allerlaatste content is voor Fallout 3. (58%)

Platform: Xbox 360, pc | Release: 03/08/2009