AMSTERDAM - Gabe Newell van Valve heeft een focusgroep met dove personen opgezet, met het doel om meer te leren over gebarentaal en hoe dit in games kan worden toegepast.

Hierbij denkt Newell in het bijzonder aan de ontwikkeling van Half-Life 2: Episode 3.

Door deze taal in de game te verwerken wil Newell er voor zorgen dat het personage Alyx zich verder kan ontwikkelen.

“Alyx was ooit verliefd op iemand met gehoorproblemen, dus leerde Dog gebarentaal zodat ze dit kon oefenen om met hem te praten”, vertelt de baas van Valve.

"Maar er gebeurt iets. Misschien is deze persoon wel ergens tegen de Combine aan het vechten, en daar kunnen zij (Alyx, red) en Dog dan met elkaar communiceren zonder geluid te maken, of kunnen ze communiceren zonder dat anderen dit weten."

"Het was voor ons een excuus om de gebaren-technologie te ontwikkelen.”

Gezichtsuitdrukkingen

De focusgroep blijkt volgens Newell vooral de nadruk te leggen op de gezichtsuitdrukkingen die er bij gebarentaal aan te pas komen.

Verdere informatie over de status van de ontwikkeling van Episode 3 wist hij echter nog niet te geven. Dat Valve bezig is met de gebarentechnologie voor de game is dan ook een van de weinige informatieve berichten die er over naar buiten komen.

“Ik krijg iedere dag ontzettend veel e-mails waarin men vraagt waarom we niet praten over Episode 3. En er zijn zeer goede redenen waarom we niet spreken over Episode 3, maar daar kan ik nu echt niet over praten, maar dat zal ik snel doen”, vertelde Newell eerder over de ontwikkeling.