AMSTERDAM - Risen mag dan een game binnen een nieuwe serie zijn, stiekem heeft de game toch wel erg veel te maken met de Gothic-serie. De RPG komt niet alleen van dezelfde ontwikkelaar, maar doet tevens sterk denken aan de genoemde titel.

Door een breuk met de uitgever van de Gothic-serie, mocht ontwikkelaar Piranha Bytes die naam niet meer gebruiken.

Dat is aan de ene kant vervelend voor de makers, aangezien de serie bij fanatieke RPG’ers bekend is, maar aan de andere kant biedt dit ook mogelijkheden.

Je kunt als ontwikkelaar namelijk min of meer met een schone lei beginnen en het lijkt er op dat Piranha Bytes daar mooi gebruik van maakt.

Vulkaan

Het verhaal van Risen is in ieder geval enigszins anders, maar niet heel erg bijzonder te noemen. Je speelt de game als een schipbreukeling, die op een onbekend eiland terecht komt en de rest van de bemanning gesneuveld om zich heen ziet liggen.

Op het eiland is een vulkaan uitgebarsten en zijn er allerlei bijzondere tempels uit de grond herrezen, waar bizarre monsters uit zijn gekropen. Dat is echter voor latere zorg, je moet eerst eens uitvinden hoe je in leven blijft.

Links laten liggen

Je zult je in eerste instantie door een tropisch gebied moeten ploeteren en krijgt daarbij al direct hulp. Het vrouwelijke personage Sara zal je bekend maken met de basisprincipes van de gameplay van Risen.

Daar zien we ook meteen een van de persoonlijke keuzes die je als speler kunt maken terug. Al snel zal Sara namelijk aangeven dat je alleen verder moet.

Je kunt haar vervolgens gedurende de rest van de game volledig links laten liggen, maar kunt er ook voor zorgen dat je haar weer later in de game zult tegenkomen. Risen zit vol met dit soort persoonlijke keuzes, maar daarvoor later meer.

Piranha Bytes had al eerder aangegeven dat ze de speler dit keer wat meer willen helpen, aangezien ze ook beginnende spelers een kans willen geven om deze diepgaande RPG te ervaren.

Vergis je echter niet, Risen is ook met de genoemde hulp een game waar jij je in moet verdiepen, om verder te komen. Doe je dit, dan staat je een zeer rijk avontuur te wachten.

Te lijf gaan

Als je het eiland gaat verkennen, dan kom je al snel de eerste tegenstanders tegen. Als het goed is, heb je dan al een houten knuppel gevonden waarmee je bijvoorbeeld de eerste groot uitgevallen vliegende insecten te lijf kunt gaan.

Bij deze tegenstanders zal flink er op losbeuken volstaan, maar al snel zul je ook het verdedigen van je personage onder de knie moeten hebben.

Latere tegenstanders - zoals ghouls en ogres - zullen toch een stuk meer schade aanrichten en zeker als ze met meerderen zijn, dan is het zaak om met beleid te werk te gaan.

Je zult af en toe hulp krijgen van niet speelbare personages, maar je zult het vooral in je eentje op moeten knappen.

Timing is alles

Het combat-systeem voelt in eerste instantie een beetje knullig aan, maar de balans in de game blijkt wel beter dan in Gothic 3.

In die game was een gevecht met een everzwijn soms al een onbegonnen strijd, maar in Risen kun je met een beetje tactiek de aanvallen afweren om vervolgens toe te slaan als de tegenstander zich klaarmaakt voor een nieuwe aanval.

Het komt allemaal neer op timing en als je dat een beetje door hebt, dan blijkt het combat-systeem van Risen prima in elkaar te zitten.

Mits je jouw personage ontwikkelt in combat, dan zul je ook steeds nieuwe aanvallen leren, waardoor je nog beter je mannetje staat tijdens de gevechten.

Het zal nog steeds vaak genoeg gebeuren dat je een tegenstander volledig verkeerd inschat of dat je machteloos bent, omdat je van achteren wordt aangevallen, maar het voelt minder oneerlijk aan.

Zweven

Naast het meppen met een zwaard, kun je ook met een pijl en boog aan de slag. Ook hiervoor geldt dat je beter wordt als je hier je verdiende ervaringspunten aan besteedt. Daarnaast kun je magische spreuken leren.

Dit kunnen spells zijn die je tijdens de gevechten in kunt zetten, maar je kunt ook denken aan een levitation spell. Hiermee kun je een stukje zweven, waardoor je bijvoorbeeld bepaalde afgronden kunt overbruggen.

Deze skills ontvang je niet zomaar, maar zul je moeten leren. Risen gaat uit van een simpel level up-systeem waarbij je voor nagenoeg alle acties ervaringspunten verdient, maar om iets aan te leren of er beter in te worden, zul je hier leerpunten en geld aan moeten spenderen.

Een kant kiezen

Zo kun je in een stadje bijvoorbeeld iemand tegenkomen die je alles kan leren over het maken van magische drankjes, maar daar moet je dan wel een bepaald bedrag voor neerleggen en leerpunten aan opmaken.

Ook het verhogen van je ‘strength’ zul je moeten verwezenlijken door iemand te spreken die verstand heeft van combat, waardoor het nog best lastig kan zijn om de juiste skills te leren.

Je krijgt echter ook te maken met een hoop persoonlijke keuzes, waarvan we al een voorbeeld hebben genoemd. Het eiland waar je bent beland, bevat namelijk verschillende partijen en jij kunt al snel een bepaalde kant kiezen.

Help je bijvoorbeeld de gevestigde orde op het eiland, of steun je juist de bandieten. Of probeer je van twee walletjes te eten en probeer je beide kanten naar je hand te zetten.

Eigen pad

Risen zal een hoop persoonlijke keuzes kennen en het zijn vaak niet duidelijke keuzes tussen goed en kwaad. Daarbij bevat de game naast een behoorlijk uitgestrekte mainquest behoorlijk veel subquests, waardoor je voor een groot gedeelte je eigen pad kunt bepalen.

Op dat gebied lijkt Risen dan ook uit te blinken, aangezien je ontzettend veel keuzemogelijkheden hebt.

Deze mogelijkheden zien we ook terug in de alledaagse zaken in Risen. Zo kun je onder andere koken, planten verzamelen om er potions van te maken, schatten zoeken met een schep of boeken lezen om zo wat bij te leren.

Voor veel van deze bezigheden heb je in ieder geval de juiste spullen nodig en sommige zaken zul je wederom moeten leren.

Hoop

Een van de kritieken op het derde Gothic-deel was het feit dat de game veel bugs kende. In de preview-versie viel dat gelukkig mee. We zijn dan ook nagenoeg geen vreemde problemen tegengekomen en de game is maar één keer vastgelopen.

Dat biedt natuurlijk geen garantie voor de uiteindelijke versie, maar het schept in ieder geval veel hoop.

Grafisch mag gezegd worden dat Risen er nu al behoorlijk goed uitziet. Vooral het genoemde tropische gebied ziet er bijzonder kleurrijk uit en biedt een welkom contrast met de duistere ondergrondse gebieden.

De animaties waren jammer genoeg nog wat houterig en ook de personages kenden weinig detail, maar wellicht weet Piranha Bytes dat nog op te poetsen voor de uiteindelijke versie.

Risen maakt in een vroeg stadium een zeer degelijke indruk. De ontwikkelaar heeft duidelijk veel overgenomen van de Gothic-serie, maar heeft wel degelijk naar de kritiekpunten op Gothic 3 geluisterd. Vooral de verbeterde balans en het feit dat we weinig bugs zijn tegengekomen in de preview-versie, stemt ons hoopvol. Ondanks de hulp die je vooral aan het begin van de RPG zult krijgen, lijkt Risen vooral bestemd voor de hardcore RPG’er. Daar is natuurlijk helemaal niks mis mee en we zijn dan ook benieuwd naar het eindresultaat.

Platform: Xbox 360, pc | Release: 02/10/2009