AMSTERDAM - Volgens Satoru Iwata had de persconferentie van Nintendo tijdens de afgelopen E3 een stuk beter gekund. “Niemand bij ons had het gevoel dat het zo goed was als dat het had kunnen zijn”, aldus de baas van Nintendo.

Dit zei Iwata tijdens de bespreking van de financiële resultaten van het afgelopen jaar. “De persconferentie heeft tot erg veel interne discussies geleid”, zegt hij.

“Het bleek dat we niet de volledige charme van onze producten wisten over te brengen.” Vooral het verrassingseffect van de gepresenteerde games ontbrak volgens Iwata.

“Vier mensen die met een Wii Remote naast elkaar staan is niet echt een beeld dat nog nooit iemand heeft gezien”, zegt hij over de demonstratie van New Super Mario Bros. Wii.

Zwarte Wii

“Zij die de game daadwerkelijk hebben gespeeld begrepen echter meteen dat de game compleet anders wordt zodra je deze met vier mensen speelt, maar die ‘fun’ kwam niet over tijdens de presentatie.”

“In de tijd van webcasts en wat nog meer, moet Nintendo een betere manier vinden om de aantrekkingskracht van haar games te presenteren. Na de E3 hebben we overleg gepleegd in Japan. Daar onthulden we bijvoorbeeld de zwarte Wii-console en de Rode Nintendo DSi. Dat zorgde meteen voor een stroom van berichten onder de fans", aldus Iwata.

Geen nieuwe console

Volgens Iwata kan Nintendo haar Wii en DS-publiek nog zien verdubbelen voordat de consoles op hun einde lopen.

“Numeriek gezien is er nog een mogelijkheid om de huidige groep gebruikers te verdubbelen voor de Wii en de DS. Dus we geloven niet dat de groei al tot een stop is gekomen en ook hebben we nog lang niet een nieuwe console nodig."

Tot slot liet de Nintendo-topman weten dat er op dit moment 209 miljoen mensen zijn die actief gebruik maken van de huidige generatie Nintendo-hardware en dat de Vitality Sensor gepland staat voor een release in 2010. “We willen dit product niet al te laat in het komende jaar op de markt brengen”, vertelt hij.

Ontspannen

Daarnaast zegt hij dat er op dit moment een game voor de nieuwe accessoire in ontwikkeling is die de gamer moet laten ontspannen.

“We zijn nu bezig met een aantal interne tests bij Nintendo, en vonden een aantal gelijkenissen bij onze werknemers. Zo willen ze onder andere graag de conditie van hun zenuwstelsel verbeteren als het weekend nadert.”