Special: Max Payne 3

AMSTERDAM - Het aankomende deel uit deze franchise bewijst dat je geen afgetraind lichaam hoeft te hebben om een bad ass te zijn. Gewoon een baardje en wat vuurkracht doen al meer dan genoeg als je Max Payne heet.

Max heeft in zijn bestaan al genoeg meegemaakt. Na de gebeurtenissen uit Max Payne 2 is hij diep gezonken. Hij raakte verslaafd aan alcohol en pijnstillers. Aan de screenshots te zien is hij overigens nog steeds verslaafd aan dat laatste.

Niet zo gek als je bedenkt dat hij in de eerste twee delen er genoeg van heeft geslikt om de hele bevolking van China van hoofdpijn af te helpen.

Maar het blijft geen goede combinatie en dat heeft de tol geëist van zijn geest en zijn lichaam. Dat zien we terug in de niet zo aantrekkelijke look die de man heeft. Niet zo raar dat hij alles en iedereen wilt ontvluchten, wel raar dat je dan naar Sao Paulo gaat.

Gaten opvullen

Rockstar wil op dit moment nog niet verder ingaan op het verhaal en dat is logisch. Het enige dat ze wel willen vertellen is dat deze game alle gaten zal opvullen tussen de tijd waarin Max nu leeft en de tijd waarin we hem achterlieten aan het einde van het tweede deel.

Het is echter nog steeds een beetje een raar idee dat we met Max Payne nu de zanderige straatjes in de Favelas van Sao Paulo onveilig moeten maken. Dat terwijl de definitie van het Noir-genre volgens velen toch in zwart-witte en regenachtige steden ligt.

Noir-gevoel

Daar is Rockstar het echter niet mee eens. Volgens hen is Noir niet iets dat in een stad met veel schaduwen afspeelt, het is meer een gevoel. Het gaat er om dat de wereld op een negatieve en bleke manier wordt afgebeeld. Laat dat nu net datgene zijn dat ze aan het doen zijn bij de ontwikkelaar.

Nu is Sao Paulo natuurlijk niet een van de beste plaatsen om rond te lopen. De stad van twintig miljoen mensen staat vooral bekend om de drugshandel en de Primeiro Comanda da Capital gang heeft sinds de oprichting al controle over grote delen van de stad, zorgt voor rellen in gevangenissen en kidnapt de bekende mensen die er durven te komen. Ook draagt één op de 75 mensen een wapen. De nummer één doodsoorzaak onder jongeren is dan ook moord.

Solid Snake

Doordat de stad grotendeels bestaat uit sloppenwijken, is het een gevaarlijke onderneming voor Max om zich er doorheen te bewegen. De vijanden kunnen namelijk echt overal vandaan komen. Ze kunnen zich bij wijze van spreken als Solid Snake onder een kartonnen doos verstoppen en je zou er zo voorbij lopen.

Gevaarlijker is echter het feit dat het allemaal zo’n ongestructureerde rotzooi is. Dit geeft tegenstanders de mogelijkheid om achter platen hout, deuren en andere uitsteeksels vandaan te springen.

Gelukkig heeft Max, als oude gespierde baardmans, nog steeds de beschikking over ‘bullet time’. Het team bij Rockstar mag dan de serie een compleet nieuwe feel geven, bullet time konden ze niet weglaten, omdat het een van de belangrijkste onderdelen - zo niet het belangrijkste onderdeel - is van de Max Payne-ervaring.

Realisme

Ondertussen heeft elke zichzelf respecterende third person shooter echter al een vorm van de slow motion gameplay overgenomen. Hoe krijg je dan Max Payne weer op de troon waar hij hoort?

Goede vraag en eentje waar ze nogal mee worstelden bij Rockstar. Het antwoord is realisme. De RAGE engine die zijn werk erg goed deed voor GTA IV wordt ook gebruikt voor deze titel en daardoor kan de ontwikkelaar nu veel meer detail geven aan de slow motion-beelden.

Motion capturing

Daarbij komt dat het team naast de NaturalMotion Euphoria engine (die op zichzelf natuurlijke bewegingen creëert) ook nog eens motion capturing gaat gebruiken om het geheel netjes af te maken en je het gevoel te geven dat alles klopt.

Realistischer is ook het feit dat je nu een cover-systeem hebt. Je kunt dus dekking nemen achter een bank of achter het krat waar je net overheen bent gesprongen. Rockstar wil erg goed, maar dan ook heel erg goed duidelijk maken dat dit géén essentieel onderdeel van de gameplay is. Het is een keuze om het te gebruiken, net als in GTA IV.

Vijanden

Het zal nooit de bedoeling worden om cover te nemen, te schieten om vervolgens naar het volgende stukje cover te rennen. Wel leuk om er even bij te vermelden, is dat Max ook zijn vijanden als cover kan gebruiken. Iemand als schild voor je houden behoort tot een van de mogelijkheden.

Het is goed om te weten dat Rockstar ook bij deze titel weer erg let op de details. De manier waarop iemand reageert als hij geraakt wordt, zal realistisch zijn. Ook de manier waarom men op vuurgevechten reageert zal natuurgetrouw verlopen. Dit komt doordat de kunstmatige intelligentie gedeeltelijk scripted is op belangrijke momenten in een missie, maar voor de rest zal de computer vrij zijn werk doen en het jou zo lastig mogelijk maken.

Ondanks het feit dat Max Payne misschien niet helemaal meer op een Max Payne game lijkt, wil Rockstar ons duidelijk maken dat de essentie van de franchise er nog is. Het zal namelijk een zeer donkere en gewelddadige game worden met iemand in de hoofdrol die absoluut niets meer te verliezen heeft. Vergeet daarbij vooral de bullet time niet. Bij ons zijn in ieder geval de twijfels weg over het feit dat dit goed gaat komen en een vette game gaat worden.

Platform: Xbox 360, PS3, pc | Release: eerste kwartaal 2010

Tip de redactie