AMSTERDAM - In een Q&A-gesprek met Satoru Iwata heeft Sigeru Miyamoto laten weten waarom veel games tegenwoordig leuk lijken maar dit in de kern helemaal niet zijn.

Volgens de game-designer van Nintendo maken veel studio’s namelijk gebruik van zogenaamde ‘fluff-technieken’.

“Als jonge game designers spellen maken die niet leuk zijn, voegen ze allemaal nieuw materiaal toe in een poging het toch leuk te maken”, vertelt Miyamoto.

“Terwijl ze er dus eigenlijk gewoon voor moeten zorgen dat de game leuker wordt met de middelen die ze hebben, voegen ze allerlei onnodige dingen toe.”

Trend

“Ze voegen meer en meer nieuw materiaal toe, en proberen er toch nog wat lol uit te trekken”, voegt Iwata hier aan toe.

Volgens Miyamoto is dit een trend die al enige tijd zichtbaar is in de game-industrie. Volgens de game-designer laat een game als Punch-Out!! echter goed zien waar het volgens hem allemaal om draait in een game.

Fysieke controller

Naast zijn kritiek op game-ontwikkelaars liet hij zich onlangs ook negatief uit over de nieuwe Natal-besturing van Microsoft.

"Ik denk echt dat je een fysieke controller nodig hebt. Ik denk namelijk niet dat je een ervaring kunt creëren die echt interactief voelt als je niet iets in je handen hebt, als je niet iets fysieks hebt voor de feedback”, aldus Miyamoto na de presentatie van Microsoft op de E3.

Miyamoto is de grootste game-designer uit de stallen van Nintendo en is al sinds 1977 werkzaam voor het Japanse bedrijf. Sindsdien is hij verantwoordelijk voor het ontwikkelen van franchises als Mario, Donkey Kong, Zelda, Star Fox, Pikmin, F-Zero en Nintendogs.