Ontslagen bij ontwikkelaar Six Days in Fallujah

AMSTERDAM - Atomic Games, ontwikkelaar van het omstreden Six Days in Fallujah, heeft laten weten dat een nog onbekend aantal medewerkers op straat is komen te staan.

Dit doordat er nog steeds geen uitgever is aangetekend voor hun game.

“Wegens angsten over het veelbesproken Six Days in Fallujah, samen met lage game-verkopen deze zomer, waren we niet in staat om een volledige financiering te krijgen van een grote uitgever”, zegt het bedrijf in de persverklaring.

“Dit heeft ervoor gezorgd dat we de omvang van onze studio vandaag helaas moeten inkrimpen.”

Hoewel de financiële problemen voornamelijk toe te schrijven zijn aan de Irak-shooter zegt Atomic Games dat ze met een kleiner team toch door zullen gaan met de ontwikkeling hiervan.

“We willen de tientallen mariniers die honderden uren in dit project hebben gestoken laten weten dat wij gewoon blijven doorvechten, ondanks dat we zwaar gewond zijn.”

Toewijding

“Alle 75 mensen van Atomic Games zijn tot het eind van de week bij ons gebleven. Dit is niet alleen een bewijs van hun toewijding aan Six Days in Fallujah, maar ook van hun sterke karakter als ze met tegenslagen en persoonlijke financiële risico’s te maken krijgen”, aldus de ontwikkelaar.

Hoewel het nog niet officieel bevestigd is lijkt het er ook sterk op dat Joan Benito, creative director bij Atomic Games, het bedrijf eveneens heeft verlaten door Six Days in Fallujah.

Zowel Atomic Games als Benito zelf willen hier echter nog geen reactie op geven. Benito werkte voorheen aan onder meer de Rainbow Six- en Ghost Recon-franchises.

Reacties

De game van Atomic raakte in de problemen toen Konami zich in april terug trok als uitgever van de game.

“Na het zien van de reacties op de videogame in de Verenigde Staten en het horen van de verschillende meningen die via telefoon en e-mail bij ons terecht kwamen, hebben we besloten het niet te gaan verkopen”, aldus een woordvoerder van Konami.

Sinds de aankondiging van Six Days in Fallujah begin april, ligt de game al zwaar onder vuur door onder meer ouders van overleden soldaten en verschillende politici die het thema van de game onsmakelijk vinden.

Volgens hen ligt het gevecht uit 2004 in de Iraakse stad Fallujah namelijk nog te vers in het geheugen om gebruikt te kunnen worden in een game.

Tip de redactie