AMSTERDAM - Een Halo zonder de Master Chief als hoofdpersoon, is dat wel een Halo? Of moeten we het zien als een kort uitstapje om het verhaal van de franchise verder uit te werken.

Volgens Bungie is het gewoon een volwaardige Halo-titel. Ze vragen immers de volle mep voor een game die blijkbaar maar half zo lang duurt als Halo 3 en die game was nou ook niet echt heel erg lang.

Je krijgt er echter wel een extra multiplayer mode bij, te weten ‘Firefight’. Daarover later meer, laten we vooral bij het begin beginnen.

Voor degene die niet zo bekend zijn met het hele Halo-universum en er dus ook geen complete boeken over gelezen hebben, ODST staat voor Orbital Drop Shock Trooper. Je zult deze keer dan ook niet spelen als Spartan, maar gewoon een zeer elite commando.

Bungie heeft geen naam gegeven voor het speelbare personage, we weten alleen dat we hem ‘Rookie’ mogen noemen, dus dat doen we dan maar.

Gedropt

Rookie wordt gedropt om op missie te gaan, maar tijdens deze drop wordt hij en zijn squad aangevallen en raakt hij buiten koers. Hij landt ergens in New Mombasa, vijf uur later wordt hij wakker en komt er achter dat de stad vol zit met vijanden. Stealth is erg handig op dat moment.

Hij gaat op verkenning en komt een kleine patrouille tegen. Deze kan hij, dankzij zijn wapens met geluidsdempers, makkelijk uitschakelen. Het pistool met silencer kan het hoofd van een willekeurige vijand met een gericht schot van de romp verwijderen.

Aangezien Rookie geen superkrachten heeft zoals de Master Chief is het zaak om de gevechten niet zomaar aan te gaan. Hij kan niet super hoog wegspringen of super hard wegrennen als het niet volgens plan gaat.

Ook zijn health wordt niet helemaal automatisch meer aangevuld. De man heeft op een gegeven moment toch echt een medipack nodig.

Lastiger

Om het geheel nog wat lastiger te maken, heeft Rookie ook geen bewegingssensor zoals Master Chief dat wel heeft. Je zou toch zeggen dat Rookie deze beter kan gebruiken, maar helaas. Hij zal het met zijn ogen moeten doen. Goed rondkijken en stil blijven is dus een goed plan.

In het donker schuilen gaat gelukkig wel wat makkelijker, want de elite soldaat heeft de beschikking over een nieuwe VISR. Hiermee kan hij een soort van nightvision inschakelen die ook nog eens vijanden en vrienden weet te identificeren zodat je niet per ongeluk de verkeerde onthooft.

Chaos

Een groot deel van de campaign zul je geconfronteerd worden met flashbacks. Wij zagen er eentje waarbij Rookie een detonator vond en deze triggerde een flashback naar een brug.

Hierbij moest hij - met een heel team - een brug voorzien van explosieven en dat terwijl ze met lasers de vijandenlijke opmars moesten tegenhouden. Tel daar ook nog eens bij op dat ze onder artillerievuur lagen en de chaos is compleet.

Maar het leek de goed getrainde veteranen niet zoveel te boeien. Ze maakten veelvuldig grapjes en scholden elkaar uit terwijl ze de missie uitvoerden.

Net alsof het een alledaagse bezigheid is om onder vuur te liggen. De flashback (en de demo) werd afgesloten met een grote explosie die de hele brug in puin legde.

Firefight

Daarna was het even tijd voor een indruk van de multiplayer. Naast al de bekende Halo 3 multiplayer modes zul je ook een nieuwe op dit schijfje vinden.

Zoals eerder gezegd heet deze mode Firefight. Het zal heel veel weg hebben van Horde zoals we dat kennen uit Gears of War 2. De Covenant zal in steeds sterker wordende golven aanvallen.

Dit wordt gedaan aan de hand van het Skulls-systeem. Elke golf heeft een andere Skull aan zich verbonden en die Skulls hebben allemaal hun eigen uitwerking.

Zo kan het zijn dat de ene de Covenant meer leven geeft, de ander meer vuurkracht geeft en je kunt je voorstellen dat beide tegelijk het nog veel moeilijker maken.

Bungie heeft nu al bepaald dat dit niet random zal gebeuren, maar in een vaste volgorde. Ze beweren dat dit de perfecte volgorde is, al hadden wij toch graag gezien dat het random zou werken.

Het is duidelijk dat Halo 3: ODST een hele andere weg inslaat dan we gewend zijn. Geen super sterke Master Chief waarmee je complete vijandelijke basissen met gemak in de as legt, maar Rookie die lang niet zo veel kan hebben. Daardoor moet je ietwat tactischer te werk gaan dan je gewend bent in een Halo-game, maar wij gokken dat dit de pret niet zal drukken.

Platform: Xbox 360 | Release: 22/09/2009