Preview: Need for Speed: Nitro

Fans van de Need for Speed-serie kunnen hun borst nat maken, want EA komt met maar liefst drie nieuwe titels binnen hun succesvolle race-franchise. Voor de Wii hebben ze uiteraard een arcade-racer pur sang in ontwikkeling en wij konden alvast even plaatsnemen achter het stuur.

Electronic Arts zag dit jaar eindelijk in dat de serie geen schijn van kans maakt op overleving als ze de ingeslagen weg van Pro Street en Undercover zouden doorzetten.

Er moest een andere koers gevaren worden en dit resulteerde in de aankondiging van de racesim Need for Speed: Shift en de online game Need for Speed World Online.

Voor het Wii- en DS-publiek zal echter een aparte game gaan verschijnen en wel in de vorm van Need for Speed: Nitro. Simpele controls, kleurrijke graphics en een donders snelle gameplay moeten hiervan de arcade-racer van het jaar gaan maken.

Halfbakken poort

Need for Speed: Nitro is overigens de eerste Need for Speed-game die exclusief voor de Wii en de DS wordt gebouwd en we hoeven ditmaal dus eens niet genoegen te nemen met een halfbakken poort.

Dat is bijzonder goed nieuws aangezien Need For Speed: Nitro op ons over kwam als een prima manier om de eens zo legendarische franchise weer bestaansrecht te geven op de consoles van Nintendo.

De Need for Speed-games stonden altijd al bekend als zeer degelijke arcade-racers, maar hadden altijd nog de neiging iets van realisme in de gameplay te verwerken.

Dit laat ontwikkelaar EA Montreal in Need For Speed: Nitro echter geheel los, want tijdens onze speelsessie bleek al snel dat alles in deze game in dienst staat van een snelle gameplay en een ongelofelijk hoge fun-factor. Dit is arcade-racen zoals het bedoeld is.

Niet voor handen

De game ondersteunt het gebruik van het Wii Wheel, maar kan ook gespeeld worden door met de WiiMote naar het scherm te wijzen. Door naar links en rechts te zwaaien zal je dan sturen, maar wij kwamen er toch al snel achter dat het Wii Wheel zeker voor de beste spel-ervaring zal gaan zorgen.

Volgens EA zullen ook de Nunchuk en de Classic Controller gebruikt kunnen worden in de uiteindelijke versie, maar deze waren tijdens de E3 - waar wij de game hebben gespeeld – niet voor handen.

Kies je voor de inmiddels bekende Wii Wheel-besturing dan zal je uiteraard sturen door de WiiMote te kantelen en gebruik je de andere knoppen om onder meer gas te geven. Er zal ongetwijfeld ook een knop zijn om te remmen maar die bleek tijdens onze speelsessie geen bijster grote rol te gaan krijgen in deze game.

Het door ons geteste parcours bestond voornamelijk uit licht slingerende wegen en hiervoor doet de bewegingsgevoelige besturing prima zijn werk.

Ervaring uit voorgaande games leert namelijk dat deze besturing het vooral in scherpe bochten nog wel eens laat afweten, maar hier is door EA Montreal dus goed rekening gehouden in het ontwerp van deze game.

Hierdoor zijn ook de Nitro’s zonder al te veel problemen in te zetten en dit doe je door even te schudden met de WiiMote. Is je boost voorbij dan is het slechts een kwestie van enkele seconden wachten tot de meter zichzelf weer heeft gevuld, en hoppa, daar ga je weer!

Gevoel van snelheid

Iets wat direct opvalt aan de game is dat er een ongelofelijk lekker gevoel van snelheid in zit en dit wordt vooral geaccentueerd doordat de camera vrij laag achter de auto hangt. De kleurrijke omgevingen schieten werkelijk aan je voorbij en een constante alertheid is echt een vereiste wil je alle bochten goed kunnen nemen.

Maar goed, het blijft natuurlijk een arcade-game dus hier en daar even een muurtje meepakken zal niet veel meer gevolgen hebben dan slechts het verliezen van je opgebouwde topsnelheid. De schade die je wagen mede hierdoor in de loop van de race oploopt, is overigens eenvoudig te repareren door bepaalde iconen te verzamelen die op de weg liggen.

Need for Speed: Nitro zal een game worden die je oppakt en waar je direct plezier mee zal hebben. Niks geen lastige besturing, idiote knoppencombinaties of iets dat lijkt op een leercurve. Iedereen zal meteen op de meest spectaculaire manier door de bochten kunnen driften en nitro na nitro na nitro willen gebruiken om de tegenstanders voorbij te vliegen of aan de kant te beuken.

Wagens aanpassen

Hoewel we hier nog niet mee aan de slag konden, belooft de game ook over een zeer uitgebreide ‘customization tool’ te beschikken waarmee je de wagens tot in den treure kunt aanpassen naar je eigen smaak.

Hierbij zal het waarschijnlijk vooral om het uiterlijk van de wagens gaan, aangezien de besturing van de game niet veel precisie vereist. Gelukkig is ook de politie in deze game weer van de partij en daarmee is dan toch het oude vertrouwde Need for Speed-gevoel weer helemaal compleet.

Need for Speed: Nitro lijkt een game te worden die precies doet wat je van een sterke arcade-racer mag verwachten. Dat betekent dus gruwelijk veel snelheid, een hoge fun-factor en een zeer toegankelijke gameplay. Het grote gemis zal ongetwijfeld een online modus worden, maar zodra er drie vrienden over de vloer zijn zal de multiplayer voor vier spelers ongetwijfeld voor meer dan genoeg plezier gaan zorgen.

EA heeft zich aan de taak gezet om de zeer bittere nasmaak van debakels als Need For Speed: Undercover en Need For Speed: Pro Street weg te spoelen met enkele games die de serie weer in ere lijken te gaan herstellen, maar dan wel op een zeer verfrissende manier. Dat Need for Speed: Shift goed op weg lijkt te zijn kon je al in een eerdere special van ons lezen en nu wordt dus ook duidelijk dat Nitro het arcade gevoel - waarmee de serie ooit groot is geworden – weer helemaal terug brengt.

Platform: Wii, DS | Release: 19 november 2009

Tip de redactie